tag:blogger.com,1999:blog-5755376905818439966.post3361032126956644835..comments2023-09-05T17:33:39.746+08:00Comments on BESI WAJA: Bicara IsuCikgu Zakariahttp://www.blogger.com/profile/08742628824924490986noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5755376905818439966.post-40240984081615134352009-11-03T11:49:12.095+08:002009-11-03T11:49:12.095+08:00Assalamu'alaikum, saudara Blogger dan rakan-ra...Assalamu'alaikum, saudara Blogger dan rakan-rakan pengunjung sekalian.<br /><br />Syabas dan tahniah kepada rakan kita yang berterusan menyalurkan maklumat. Semoga dia tergolong dalam kalangan pejuang kebenaran, insha Allah.<br /><br />Apa nak buat, inilah dia konsep "meniru/mengajuk tanpa ilmu" ... Juga, sikap "mengambil mudah (take foregranted)" terhadap kemudahan yang disediakan, konon semua tu jamin betul ... Terus-terang saya katakan, kualiti P&P (Pengajaran&Pembelajaran) khas penglihatan semakin menurun semenjak sekitar akhir 80-an dan awal 90-an. Buktinya, percetakan buku teks Unit Penerbitan Buku Teks, Kementerian Pelajaran sendiri sebenarnya memerlukan semakan dan pembetulan terperinci, malah adakalanya kelihatan terlalu membazir walau kelihatan cantik di segi paparannya. Sayangnya, perkara sebegitu pun bukanlah benar-benar diambil berat oleh pihak berwajib! Apatah lagi, bila penggunaan komputer dan perisian penterjemah Braille sudah mulai meluas dan banyak kursus dianjurkan oleh pihak terbabit, kononnya agar para guru mampu mencetak bahan Braille mereka sendiri. Walhal, mereka tidaklah benar-benar mempunyai asas literasi komputer yang baik, jauh sekali menguasai asas huruf dan singkatan Braille. Apa yang saya katakan ini hasil tinjauan saya ketika berkhidmat secara sukarela dengan salah sebuah institusi pendidikan khas kita. Kesimpulan yang boleh saya ambil di sini ialah mereka tu semua kerja mau cepat siap, ibarat dah ada periuk nasi elektrik, pengalaman memasak nasi cetek sangat, tapi berlagak pandai hinggakan kualiti masakan dikira "nombor dua"; janji dapat makan ... Ini diburukkan lagi dengan sikap dan perilaku agensi dan kementerian terbabit yang seolah-olah seperti ranting patah atau rumah yang bakal runtuh tak lama lagi. Justeru, pihak berwajib perlu menilai semula tanggungjawab mereka mem"fardhu"kan segala keperluan asasi ini agar generasi mendatang tidak akan menyalahkan kita sebagai ibu bapa dan para pendidik mereka di atas kehancuran masa depan mereka. Sedarlah, segala tanggungjawab ini akan dipersoalkan oleh-Nya bila tiba saat dan ketikanya.<br /><br />Terima kasih.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/01666237903817941286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5755376905818439966.post-62091797952223443732009-10-31T06:34:36.658+08:002009-10-31T06:34:36.658+08:00Isu tahap kebolehan guru menguasai braille ni dah ...Isu tahap kebolehan guru menguasai braille ni dah lama dibincangkan dan sekarang semakin tenggelam. dengan kecanggihan teknologi yang ada kebanyakan guru tidak lagi mahir menggunakan aplikasi tulisan braille sebagai media pembelajaran. apa yang saya ingin nyatakan adalah... braille merupakan medium pembelajaran pelajar, tulisan braille adalah media pengajaran. maka jika guru tidak mempunyai media dan tidak tahu medium tersebut maka, kurang bermaknalah aktiviti P&P kerana tiada perantaraan yang baik diantara 'P' dan 'P' tersebut. kecanggihan teknologi perlu dimanfaatkan tetapi janganlah menjadikan teknologi tersebut sebagai alat 'ambil mudah' kerana P&P pera dijayakan dalam pelbagai hala. jika guru ada media tetapi tidak ada medium maka tiadalah P&P.. hanya yang ada A, B & C (angan, bual, cerita) itulah P&P masa akan datang jika guru tidak mendalami keperluan menguasai braillekhairulhttps://www.blogger.com/profile/13290405273629109944noreply@blogger.com