Monday, March 9, 2009

Bicara Dari Pena Lain

OKU, bersediakah menuntut hak?

MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF, (Peguambela & Peguamcara),

Ahli Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Majlis Peguam Sesi 2008-2009.

 

SEBAGAI seorang OKU, pewartaan Akta OKU 2008 tentunya terus membuahkan pengharapan. Akta yang memperuntukkan hak di di sisi undang-undang kepada OKU tersebut terus mendatangkan sinar harapan kepada OKU untukmenikmati kehidupan yang lebih sejahtera. Bukan sekadar OKU, ibu/bapa OKU adalah antara insan yang lebih-lebih lagi terkesan dengan penggubalan Akta tersebut.

 

Di sebalik penggubalan Akta tersebut, kedapatan juga halangan-halangan yang terpaksa dilalui ke arah pelaksanaannya. Karenah birokrasi antara jabatan dalam sesebuah kementerian dan kurangnya intigriti rantaian antara kementerian-kementerian dalam menyediakan hak-hak kepada OKU telah dikenalpasti dalam memberi kesan penguatkuasaan Akta ini. Para penggubal Akta ini telah awal-awal lagi menghidu situasi ini lantas suatu majlis yang menggabungkan fungsi agensi-agensi kerajaan dibentuk yang dikenali sebagai Majlis Kebangsaan Bagi OKU dalam Akta tersebut.

 

Sebagai seorang yang mendokong kerajaan pilihan rakyat, saya ingin melihat yang terbaik dilakukan oleh pihak kerajaan dalam memberi perkhidmatan kepada rakyat. Justeru pelbagai saluran perlulah dimanfaatkan bagi menggerakkan agensi-agensi yang terlibat agar kewibawaan kerajaan yang ada tidak mudah dipersenda di mana-mana peringkat.

 

Bagi tujuan iut, kesepakatan telah dicapai di kalangan sekumpulan peguam-peguam hak asasi untuk turut sama membantu OKU dalam menagih hak di sisi undang-undang yang ada. Namun begitu, tindakan somborono bukanlah pilihan yang bijaksana melainkan perlu diatur agar saluran yang ada benar-benar menghasilkan apa yang dimatlamatkan.

 

Kepada OKU yang terjejas natijah dari kegagalan mendapatkan hak-hak yang sepatutnya sama ada dalam aspek pendidikan, pekerjaan, akses ke tempat-tempat awam atau lain-lainnya, bolehlah memberi maklumat-maklumat berkaitan terus kepada saya melalui blog ini atau emailkan kepada mfcy76@gmail.com.

 

Selain itu, saya bersedia untuk memberi penerangan lebih lanjut berkaitan apa yang dipaparkan di sini. Semoga usaha ini sedikit sebanyak menambah sinar kepada OKU yang selama ini terus mencari sinar cahaya tanpa jemu. – 11 Rabi'ul Awal 1430H.

 

Rencana ini telah dipetik dengan kebenaran dari sini.

 

1 comment:

Unknown said...

Assalamu'alaikum, teman-teman Blogger dan rakan taulan sekalian.

Syabas, Saudara Faizal! Insan semacam inilah yang patut dicontohi. Bukan apa, kerana setakat ini, rasanya belum pun atau mungkin terlalu sedikit insan cendekiawan seperti saudara serta saudara Zakaria sendiri, memaparkan kisah dan fakta serta membuka ruang ke arah keadilan dan kesamarataan.

Di sini, saya ingin mencadangkan agar penerangan mengenai Akta Orang Kurang Upaya ini diperluas dengan mengadakan ceramah bersama NGO cacat penglihatan seluruh negara serta mendapatkan ruang siaran di media massa seperti Saluran Astro BERNAMA untuk memperjelaskan kandungan akta ini agar semua yang terlibat maklum akan hak mereka. Juga, ketika sesi ceramah, umpamanya, naskhah bercetak turut disediakan bagi kemudahan pengunjung membaca bila-bila masa. Semoga program menyeluruh sebegitu membuahkan hasil agar kesamarataan dan keadilan benar-benar diimplimentasi demi kebaikan, bukan hanya omong kosong.