Tuesday, December 1, 2009

Bicara Peristiwa

Coretan Dari Kuantan

Hari ini (1 Disember) merupakan hari ketiga saya dan keluarga di Kuantan. Sejak kami tiba pada hari Ahad lalu, hujan turun hampir sepanjang masa. Kadang-kadang lebat, kadang-kadang rintik-rintik. Begitulah pada keseluruhannya di pantai timur waktu ini.

Sebenarnya, kami sekeluarga merancang untuk ke Kuala Terengganu hari ini dan akan kembali semula ke Kuantan pada hari Khamis. Walau bagaimanapun, setelah menimbangkan pelbagai pendapat daripada beberapa orang ahli keluarga yang lain, akhirnya saya memutuskan untuk membatalkan sahaja rancangan kami. Lagipun, awal pagi tadi, isteri saya ada menelefon anak buah kami yang memang tinggal di Kuala Terengganu dan menurutnya Kuala Terengganu hujan. Saya bimbang juga, ke Kuala Terengganu lepas, tapi nak balik semula ke Kuantan akan terhalang oleh banjir.





Oleh kerana cuaca yang tidak begitu mengizinkan, buat masa ini, kami hanya berlegar di sekitar Kuantan sahaja. Dalam hal ini, kami agak bernasib baik kerana adik-beradik dan saudara-mara ramai tinggal di Kuantan. Jadi berkesempatanlah kami untuk bertandang ke rumah masing-masing.





Dalam musim tengkujuh begini, harga hasil laut seperti ikan, udang, sotong dan sebagainya naik melambung. Maklumlah bekalan kurang agaknya lantaran para nelayan tidak dapat ke laut. Daging lembu agak banyak dalam peti ais, tapi agaknya masing-masing sudah kemuakan untuk memakannya. Jadi, beli jugalah hasil laut untuk mengisi perut.



Aktiviti di tepi pantai juga nampaknya tidaklah semeriah mana. Maklumlah musim ombak kuat. Jadi, sekadar bersiar-siar di tepi pantai sahajalah nampaknya. Hendak mandi laut, takut terus hilang pula.







Petang tadi, saya dan isteri sempat juga bersiar-siar di Teluk Cempedak. Para pengunjung di pantai ini juga nampak berkurangan. Masing-masing hanya berkurung dalam rumah sahaja agaknya. Inilah seronoknya kalau di Kuantan. Nak ke pantai dekat, nak ke hutan pun tak jauh.






Mungkin kerana pengunjung kurang, makhluk yang ini pula yang banyak. Bebas berkeliaran di sana sini nampaknya. Ada juga budak-budak yang takut bila diacah oleh si mahkluk yang ini.

Salam dari Kuantan.

No comments: