Thursday, April 22, 2010

Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor: Sekadar Tinjau-tinjau Dari Jauh

Sebagaimana umum ketahui, pada 25 April ini (Ahad), pengundi di Hulu Selangor akan keluar untuk memilih wakil mereka bagi memenuhkan kekosongan kerusi parlimen P94 (Hulu Selangor) di Dewan Rakyat. Kekosongan ini terjadi berikutan wakilnya yang terdahulu, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad yang mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah meninggal dunia. Pilihanraya ini menandakan bahawa demokrasi masih subur di negara ini.

Dari satu sudut, pilihanraya ini amat penting bagi kedua-dua pihak, sama ada Barisan Nasional (BN) mahupun pakatan pembangkang yang lebih mesra dengan jolokan Pakatan Rakyat (PR). Justeru, tidaklah menghairankan bilamana kedua-dua pihak sedang berusaha bermati-matian untuk memastikan mereka akan beroleh kejayaan dalam mengharungi pilihanraya kecil ini.

Bagi BN, pilihanraya kecil di Hulu Selangor ini mempunyai signifikan yang tersendiri. BN perlu membuktikan melalui pilihanraya kecil ini bahawa sokongan rakyat kepadanya sudah pulih dan tidak terhenti setakat di Bagan Pinang sahaja. BN juga perlu memastikan kejayaan untuknya melalui pilihanraya kecil ini untuk membuktikan bahawa kepimpinan serta beberapa konsep yang telah ditampilkan oleh Datuk Seri Najib semakin diterima rakyat. BN juga perlu menang pilihanraya kecil ini untuk menambah jumlah kerusinya di Dewan Rakyat yang sekaligus akan menghampirkannya ke arah jumlah 2 pertiga kerusi di Dewan Rakyat. Jika menang, ia merupakan sesuatu yang teramat manis bagi BN kerana bakal merampas kerusi yang sebelumnya telah dimenangi oleh PKR.

Bagi PR pula, mereka juga perlu menang pilihanraya kecil ini, sekurang-kurangnya untuk mempertahankan kerusi yang telah sedia dimenangi olehnya dalam pilihanraya umum lalu. PR juga perlu menang untuk membuktikan bahawa segala dakwaan dan pertuduhan yang sedang dikenakan oleh pihak-pihak yang berkaitan ke atas pemimpin agungnya sekali-kali tidak mempengaruhi rakyat biasa. Kemenangan PR, terutamanya PKR juga teramat penting untuk mengelakkannya daripada terus kehilangan kerusi di Dewan Rakyat. Perlu diingat, dalam pilihanraya umum tahun 2008, PKR berjaya memperolehi 31 kerusi di Dewan Rakyat. Namun demikian, pada hari ini, parti tersebut hanya mempunyai 27 kerusi sahaja dan sudah kehilangan 4 kerusi. 3 kerusi hilang apabila penyandangnya mengisytiharkan keluar parti dan menjadi wakil bebas. Satu kerusi lagi hilang gara-gara tindakan disiplin yang telah diambil ke atas penyandangnya yang kemudiannya turut menjadi wakil bebas.

Justeru, tidaklah menghairankan apabila kedua-dua pihak sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menang dalam pilihanraya kecil kali ini. Masing-masing sedang rancak mengatur dan melaksanakan pelbagai strategi untuk memastikan agar akhirnya nanti kemenangan akan berpihak kepada mereka. Pilihanraya kecil ini juga seolah-olahnya merupakan pertembungan antara dua kerajaan, iaitu kerajaan Persekutuan untuk BN dan juga kerajaan negeri Selangor untuk PR. Berasaskan kepada ini, seolah-olahnya kedua-dua pihak seakan mempunyai asas kekuatan yang agak seimbang.

Dari sudut calon pula, BN telah menonjolkan P. Kamalanathan sebagai calon mereka. Beliau yang juga Ketua Penerangan MIC merupakan calon ketiga MIC yang diketengahkan setelah BN tidak bersedia untuk mencalonkan semula Datuk G. Palanivel yang telah tewas dalam pilihanraya umum 2008 lalu. Bolehlah dikatakan bahawa calon BN yang berusia pertengahan 40-an ini adalah calon kompromi. Ini adalah kerana apabila UMNO menolak Datuk G. Palanivel sebagai calon, nampaknya MIC juga telah menolak calon yang diketengahkan oleh UMNO. Akhirnya, kedua-dua pihak berkompromi melalui pencalonan P. Kamalanathan. Dari sudut populariti, calon BN ini masih belum mempunyai asas populariti yang kuat terutamanya di Hulu Selangor. P. Kamalanathan amat bergantung kepada populariti BN, UMNO dan mungkin juga kepada saki-baki populariti MIC yang masih tersisa.

Manakala PR/PKR pula telah menonjolkan Datuk Mohd Zaid Ibrahim sebagai calon mereka. Pengalaman serta kewibawaan Datuk Zaid memang tidak asing lagi. Beliau seorang yang berpengalaman luas dalam bidang perundangan. Beliau pernah menjadi Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu. Beliau juga pernah menjadi ahli parlimen Kota Bharu antara tahun 2004-2008. Beliau juga pernah dilantik menganggotai kabinet selaku Menteri Di Jabatan Perdana Menteri semasa era kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi tetapi tidak bertahan lama. Selepas 6 bulan, Datuk Zaid telah melepaskan jawatannya selaku menteri. Dari aspek populariti pula, walaupun Datuk Zaid bukan anak tempatan, namun beliau sudah mempunyai asas populariti yang kukuh. Oleh kerana beliau merupakan bekas ahli UMNO dan pernah pula menjadi menteri, ia seakan merupakan suatu kelebihan buat Datuk Zaid dalam mengharungi pilihanraya kecil kali ini.

Pada pengamatan saya, sejak pilihanraya umum tahun 1999, asas untuk memilih calon sebagai wakil rakyat khususnya dalam kalangan pengundi Melayu mula menampakkan perubahan. Jika sebelumnya mereka amat terikat dengan parti yang diwakili, tetapi secara perlahan-lahan khususnya pengundi Melayu mula melihat kriteria serta kredibiliti yang ada pada seseorang calon yang akan menjadi calon pilihan. Pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu pada Januari tahun lalu merupakan antara bukti jelas dalam hal ini. Antara faktor penting yang membawa kejayaan kepada calon PAS ketika itu ialah kerana beliau dikatakan lebih mesra rakyat jika dibandingkan dengan calon yang ditonjolkan BN. Di samping itu, antara faktor utama kemenangan calon BN dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang pada hujung tahun lalu juga adalah kerana calonnya dikatakan amat disenangi oleh para pengundi di kawasan tersebut. Oleh itu, dalam pilihanraya di Hulu Selangor kali ini, kriteria tertentu yang ada pada seseorang calon juga bakal menjadi penentu kepada kemenangan calon berkenaan. Generasi hari ini bukan lagi tunggul yang memangkah berdasarkan kepada lambang politik semata-mata. Mereka kini semakin panddai mengukur seseorang calon itu dari hujung rambut sampai ke hujung kaki.



Pandangan saya seperti di atas diperkukuhkan lagi apabila saya sendiri mendengar beberapa orang dalam kalangan rakyat biasa di sebuah kampung dalam parlimen Hulu Selangor dalam cakap-cakap mereka antara lain mengatakan, “Orang BN silap sebab tak turunkan calon Melayu”. Bahkan ada juga antara mereka yang mengatakan jikalau BN menurunkan calon Melayu, pasti persaingan akan lebih sengit. Sebenarnya saya telah ke Sungai Besar pada hujung minggu lepas untuk makan tengah hari. Kata orang, sambil menyelam minum air. Sempat juga saya dann kami singgah di satu kampung dalam parlimen Hulu Selangor. Saya sekadar mengambil kesempatan memasang telinga mendengar dengan penuh teliti setiap butir bual penduduk kampung berkenaan. Mungkin apa yang saya telah dengar tidak boleh dijadikan sandaran kuat kerana saya hanya mendengar daripada sekumpulan kecil orang dan di sebuah kampung sahaja, tapi itulah cakap-cakap yang telah saya sendiri dengar dalam kalangan segelintir rakyat biasa di parlimen Hulu Selangor.



Selain itu, isu-isu yang diketengahkan sebagai bahan kempen pilihanraya juga mampu untuk mempengaruhi para pengundi. Parti dan calon yang bertanding harus bijak dalam mempertimbangkan isu yang boleh diketengahkan sebagai bahan kempen. Dalam hal ini, status sosial serta taraf pendidikan penduduk dan pengundi harus dipertimbangkan sebelum sesuatu isu diketengahkan. Bagi orang kampung yang menetap di hulu, mereka tidak begitu berminat dengan isu-isu nasional dan antarabangsa. Bagi mereka, isu dan masalah setempat lebih membawa erti dan lebih berkesan sebagai bahan kempen. Bagi mereka, yang lebih mustahak ialah mengapa kerajaan Selangor pimpinan PR menolak permohonan sekumpulan penduduk di sebuah kampung untuk mendapatkan geran tanah pada hujung tahun lepas, daripada isu penglibatan Apco dan kerajaan Persekutuan.



Biar apa pun, pada 25 April ini pengundi di Hulu Selangor akan membuat pilihan mereka. Pada hari itu nanti, bukan sahaja P. Kamalanathan dan Datuk Zaid yang akan berdebar, tetapi saya rasa debaran kelompok bukan pengundi mungkin lebih kencang lagi.

Saya bukannya berpolitik, saya sekadar berkongsi sedikit pengetahuan mengenai politik.

1 comment:

Mohd Shahridan said...

apa2 pun cerita last2 mesti makan.... Layari http://myadan.blogspot.com/