Tuesday, January 11, 2011

Rosli Yaakub Kembali Ke Rahmatullah

Sekitar jam 5.05 pagi tadi, saya menerima SMS daripada Cikgu Mohd Jais yang memaklumkan bahawa Saudara Rosli Yaakub telah kembali ke rahmatullah. Beliau (Cikgu Jais) turut memaklumkan sumber berita yang beliau perolehi. Sekitar jam 5.15 pagi pula, Saudara Fadzli Abdullah menelefon saya (sebagai respon kepada SMS yang saya hantar sebelumnya) dan mengesahkan bahawa Rosli Yaakub telah kembali ke rahmatullah. Satu SMS lain pula yang saya teerima memaklumkan bahawa Allahyarham Rosli Yaakub telah meninggal dunia pada jam 2.30 pagi di hospital. Sekitar jam 8.32 pagi pula, saya menerima SMS daripada Saudara Mohd Bukhari yang memaklumkan bahawa jenazah Rosli Yaakub akan dibawa ke Masjid Pantai Dalam untuk solat jenazah dan jenazahnya akan dikebumikan di perkuburan Islam Pantai Dalam.

Saya mula mengenali Saudara Rosli Yaakub sejak akhir dekad 80-an lagi. Bahkan saya juga kerap ke rumah beliau semasa beliau tinggal di rumah pangsa Seri Pahang, Bangsar pada dekad 90-an dahulu. Persahabatan kami terus berjalan baik hingga ke saat akhir hayat beliau. Namun begitu, oleh kerana masing-masing sibuk dengan tanggungjawab masing-masing, maka saya sudah agak lama tidak berkesempatan untuk bertemu beliau.

Semoga roh beliau sentiasa di dalam rahmat Allah sepanjang masa. Alfatihah.

No comments: