Monday, February 3, 2014

Fountain Di MAB Kini Berfungsi



Beberapa hari yang lalu, saya telah singgah di kompleks Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Tujuan utama saya ke sana adalah untuk bertemu seorang rakan.

(Foto pada 9 September 2012)


Seperti biasa, setelah pertemuan berkenaan selesai, saya akan ke bahagian hadapan kompleks berkenaan. Kali ini saya dapati air pancutnya telah berfungsi semula. Dari jarak dekat, kita boleh mendengar bunyi pancutan airnya seperti dahulu juga.

(Foto pada 16 September 2013)


Saya ketengahkan hal ini kerana beberapa bulan yang lalu, saya juga pernah menulis hal yang sama. Ketika itu, air pancutnya tidak berfungsi. Keadaan sekelilingnya tampak layu dan kusam. Ia seakan projek gajah putih sahaja.

(Foto pada 30 Januari 2014)


Justeru bila ada perubahan, maka wajarlah saya melakarkan coretan tentang perkembangan terkini mengenai air pancut tersebut.

Namun demikian, kekuatan bunyi air pancutannya masih tidak berubah. Seperti yang saya katakan, ia sama seperti sebelumnya. Jadi konon fungsinya sebagai mercu tanda kepada golongan yang cacat penglihatan memang masih jauh panggang dari api. Justeru tidak keterlaluan jika saya nyatakan fungsi air pancutan tersebut lebih merupakan perhiasan kepada si celik daripada sebagai mercu tanda kepada si buta.

Betul ke ada ura-ura untuk memindahkan kompleks MAB ke luar Kuala Lumpur?


No comments: