Sunday, November 16, 2014

Sambutan Maal Hijrah 1436 PERTIS Pusat



Pada 15 November (Sabtu), saya berkesempatan untuk menghadiri majlis sambutan maal hijrah 1436 anjuran Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) peringkat pusat. Majlis sambutan telah diadakan di dewan utama, Kompleks Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur.




Mengikut anggaran saksi mata, sekitar 80 orang telah menghadiri majlis berkenaan. Bagi saya, kehadiran yang seramai ini merupakan perkara biasa bagi aktiviti anjuran PERTIS. Selain daripada untuk mendapat ilmu menerusi slot ceramahnya, kehadiran saya adalah sebagai sokongan peribadi saya terhadap aktiviti PERTIS. Walau bagaimanapun, saya terpaksa meninggalkan lokasi majlis lebih awal kerana ada urusan lain pula.




Majlis telah dimulakan dengan aluan daripada pengacara majlis. Ia telah diteruskan dengan memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci Alquran Alkarim. Selanjutnya majlis diteruskan dengan deklamasi sajak.



Kemuncak majlis ialah ceramah yang telah disampaikan oleh Ustaz Miril atau Imam Muda Miril. Pada keseluruhannya, ceramah yang telah disampaikan menarik dan ada sesuatu yang telah saya pelajari. Walau bagaimanapun, sebagaimana yang saya nyatakan tadi, saya terpaksa meninggalkan majlis sebelum sempat ceramah berakhir.




Pada pengamatan saya, secara keseluruhannya majlis telah berjalan dengan baik. Pujian harus diberikan kepada Biro Pendidikan Dan Dakwah PERTIS dan juga kepada Cikgu Wan Mohd Suhaimi yang telah berjaya melaksanakan tugasnya selaku pengerusi biro berkenaan dengan baik. Namun demikian, ada satu dua perkara yang boleh dibuat penambahbaikan untuk pelaksanaan majlis yang serupa pada masa akan datang.

Sesungguhnya kelangsungan survival PERTIS amat bergantung kepada sokongan dan dokongan daripada para ahlinya.





No comments: