Wednesday, October 14, 2015

Selamat Tahun Baru 1437 Hijrah





Hari ini, 14 Oktober 2015 (Rabu), bersamaan 1 Muharram 1437 Hijrah. Ini bermakna ia merupakan hari pertama bagi tahun 1437 mengikut kalendar hijrah. Tahun Hijrah adalah bersempena dengan peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W. dari Makkah ke Madinah atas wahyu dan perintah daripada Allah. Walau bagaimanapun, Khalifah Umar bin Al-Khattab merupakan orang pertama yang menetapkan peristiwa hijrah tersebut dijadikan tarikh permulaan bagi kalendar yang digunakan oleh seluruh umat Islam hingga kini.

Peristiwa hijrah bukan sahaja sebagai tanda permulaan bagi satu kalendar semata-mata. Ia mempunyai banyak tujuan tersirat dan teladan tersurat yang perlu direnungkan oleh kita semua. Maka itulah peristiwa tersebut berlaku atas wahyu dan perintah daripada Allah. Kegagalan yang sering kita hadapi daripada peristiwa tersebut ialah ketidakmampuan kita untuk mencari dan menggali apa yang tersirat daripada peristiwa berkenaan.

Secara umumnya, kegagalan kita hari ini adalah berpunca daripada gagal untuk berhijrah daripada aras tidak baik kepada aras baik, atau daripada aras baik kepada aras yang lebih baik. Apa yang lebih mendukacitakan bila ada pihak yang berhijrah secara songsang iaitu daripada aras baik ke aras yang tidak baik pula. Sudahlah berhijrah secara songsang, pihak yang berkenaan suruh orang lain supaya berhijrah secara songsang sebagaimana dia berhijrah. Ada pihak pula yang sekadar terpekik-pekik suruh orang lain supaya berhijrah, tapi dia sendiri tidak ada tanda pun akan berhijrah kepada yang lebih baik.

Oleh itu, bersempena dengan tahun baru hijrah 1437 ini, marilah sama-sama kita hijrahkan mental, minda dan kerohanian kita daripada aras baik kepada aras yang lebih baik. Mudah-mudahan ia akan membawa kebaikan kepada kita dunia dan akhirat.

Kepada semua, selamat menyambut tahun hijrah 1437.


No comments: