Tuesday, January 3, 2017

Selamat Kembali Ke Sekolah 2017




Hari ini, 3 Januari, merupakan hari pertama sesi persekolahan bagi tahun Masihi 2017 bagi kebanyakan negeri di negara kita. Kepada murid yang baru melangkah ke alam persekolahan terutama di taman-taman asuhan kanak-kanak, diucapkan selamat menempuh alam baru dalam hidup kalian. Kepada yang baru menempuh situasi kehidupan di asrama, selamat menempuh kehidupan yang baru juga. Sesungguhnya kehidupan di asrama memang jauh berbeza daripada hidup dalam lingkungan keluarga sendiri. Saya sendiri secara peribadi mempunyai pengalaman selama sekitar 16 tahun hidup di asrama, iaitu dari peringkat sekolah rendah hinggalah sewaktu menuntut di menara gading. Kepada murid yang mula menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah juga diucapkan selamat menempuh situasi baru dalam dunia pendidikan. Alam sekolah menengah merupakan gerbang kepada zaman remaja anda.


(Situasi sesak jalanraya ketika saya menghantar anak tunggal kami ke sekolah barunya)


Kepada semua murid serta seluruh warga pendidik, marilah kita jadikan dunia pendidikan serta profesioan kita sebagai landasan terbaik untuk kita kembangkan minat, bakat serta budaya membaca dalam kalangan sesama kita.

Akhirnya, saya ingin berkongsi kata-kata ini untuk renungan bersama,
Saya tidak takut kepada orang Islam kerana mereka bukanlah masyarakat yang suka membaca” (Moshe Dayan, bekas menteri pertahanan Israel)


No comments: