Sunday, November 12, 2017

Pertandingan Membaca Peringkat Kebangsaan Anjuran SBM





Pada 11 November (Sabtu), saya telah diundang sebagai hakim dalam pertandingan membaca Braille peringkat kebangsaan untuk Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM). Ia telah berlangsung di ibu pejabat SBM di Brickfields. Selain saya, turut sama diundang sebagai hakim ialah Cikgu Mohd Jais. Kami berdua telah dipertanggungjawabkan untuk menghakimi kategori Bahasa Melayu.

(Saya dan Cikgu Jais)


Aktiviti pertandingan ini telah dirasmikan oleh Tn. Hj. Mohd Nazari Osman, selaku presiden SBM. Manakala pengacara majlis pula ialah En. Zahari Hashim.


Klik di sini untuk menonton ucapan perasmian oleh presiden SBM


Aktiviti pertandingan membaca Braille dalam kalangan badan-badan bukan kerajaan bagi masyarakat cacat penglihatan bukanlah satu perkara baru. Seingat saya ia telah pun dilaksanakan sejak sekitar 2 dekad yang lalu.

(2 orang hakim untuk kategori bahasa Inggeris)


Dalam situasi masa kini di mana landaan teknologi komunikasi dan maklumat semakin menggelombang, keperluan dan keinginan untuk membaca Braille dirasakan semakin berkurangan. Boleh dikatakan hampir semua peralatan dan gajet yang mesra dengan golongan cacat penglihatan tidak menggunakan perisian huruf Braille, sebaliknya menggunakan teknologi yang berasaskan suara. Manakala golongan sasar selaku penggunanya pula semakin selesa dengan hanya “mendengar” daripada “membaca” bila berdepan dengan peralatan berkenaan.

Maka itulah, aktiviti seperti ini amat berkepentingan. Setidak-tidaknya ia memberi sedikit ruang kepada golongan sasar agar tidak tersasar terlalu jauh dibawa arus perkembangan teknologi canggih yang tidak terkejar itu.

Di akhir pertandingan, Cik Alfa Nuraini telah muncul sebagai johan untuk kategori Bahasa Melayu. Manakala Pn. Lilian Chan pula telah muncul johan untuk kategori bahasa Inggeris. Kedua-duanya akan mewakili SBM dalam pertandingan peringkat seterusnya.



Sekalung tahniah kepada kedua-dua pemenang. Tahniah juga kepada pihak penganjur yang telah berjaya menganjurkan majlis dengan baik dan profesional.


No comments: