Friday, August 28, 2009

Menungan Pagi

Corat-coret Berita Kematian Dato' Ismail Kamus

Sekitar jam 10.50 malam tadi, tatkala dalam perjalanan ke Kuantan,
saya menerima SMS yang mengatakan Dato' Ismail Kamus telah meninggal
dunia. Saya terkejut. Kebetulan, Saya baru sahaja menziarahi
keluarga Allahyarham Prof. Dato' Dr. Ismail Salleh siang tadi. Kini
satu lagi Ismail kembali ke rahmatullah. SMS pertama tadi disusuli
lagi oleh beberapa SMS lain dengan isi berita yang hampir sama. Boleh
dikatakan setiap SMS turut meminta dibacakan Alfatihah. Oleh kerana
berita belum sahih, saya pun tangguh baca Alfatihah untuk "arwah"
tersebut. Saya pun terus menghubungi orang yang saya kira mungkin
boleh mengesahkan berita ini, tetapi beliau sedang solat tarawih pula.
Akhirnya, sekitar jam 11.30 malam saya pun menerima satu SMS yang
menafikan tentang berita kematian Dato' Ismail Kamus. Ia turut
disahkan oleh saudaranya, Muhammad Kamus. Menurut isi SMS berkenaan,
Dato' Ismail Kamus berada di Makkah dan sihat walafiat.

Pagi ini, saya tertarik dengan kenyataan mengenai berita kematian
Dato' Ismail Kamus dalam laman blog Ustaz Misbahul Munir. Kenyataan
beliau adalah seperti berikut:

Sejak petang tadi, sehingga malam ini puluhan sms saya terima yang
mengatakan Datuk Ismail Kamus telah menghembuskan nafas terakhir. Ada
yang menerima bulat-bulat berita ini tanpa usul periksa dan
memanjangkan kepada orang lain. Ada juga yang sangsi dan bertanya saya
akan kebenaran berita ini.

Saya segera menghubungi Hj Najib, orang Bagan Datoh, antara yang
paling rapat dengan Datuk Ismail Kamus, beliau secara tidak rasminya
juga kadang-kadang menjadi pembantu Datuk Ismail Kamus.

Beliau ketawa besar menjawab pertanyaan saya, dia kata " apa ni yob,
Datuk ada di Mekah, buat umrah, dia meninggalkan tanah air ke Mekah,
bukan meninggal dunia, baru kejap tadi kawan di Mekah beritahu elok
aje dia sihat, dia pun tahu heboh di Malaysia, ada juga kawan-kawan
yang sedang umrah terima mesej yang sama".

Kita pun tak tahu angkara siapa ini, yang heboh di tv, Prof Dr. Ismail
Salleh, Senator OKU yang diberitakan telah meninggal dunia, bukan
Ismail Kamus. Semuga Dr. Ismail ditempatkan rohnya bersama dengan
orang-orang yang saleh.

Satu ketika dulu, sewaktu Ust Fadhil Noor masih terlantar di hospital,
berita Ust Fadhil meninggal dunia tersebar mendahulu hari kematian
yang sebenar. Begitu juga Ust Hasan Shukri, ketika itu beliau Naib
Presiden juga pernah tersebar dalam mesej yang beliau telah meninggal
dunia, ketika itu saya berada di Kota Kinabalu, kawan-kawan kita pun
terus sedekah fatihah dan buah majlis tahlil. Dr. Abdul Aziz Hanapi
pun pernah tersebar berita kematiannya begitu meluas sampai ke Mesir.
Sehingga sekarang Ustaz Hassan Shukri masih sihat begitu juga Dr.
Abdul Aziz Hanapi.

Yang untung Celcom dan Marxis.
http://www.misabah.blogspot.com

No comments: