Monday, October 7, 2013

Menghadiri Ceramah Mengenai Ibadah Qurban Anjuran PERTIS



Pada 6 Oktober 2013 (Ahad) yang lalu, saya berkesempatan menghadiri majlis ceramah mengenai ibadah qurban. Ia adalah anjuran Persatuan Orang-orang cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) pusat. Majlis berkenaan telah diadakan di dewan utama, Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lumpur.



Majlis tersebut telah dimulakan dengan bacaan doa oleh En. Zamzuri. Kemudian ia telah diteruskan dengan bacaan ayat-ayat suci Alquran oleh Nurfarihan Ahmad Zaini.



Penceramah jemputan ialah Ustaz Mashadi. Beliau merupakan seorang penceramah bebas. Beliau pernah berkhidmat dalam pasukan polis Diraja Malaysia selama sekitar 15 tahun. Kini beliau merupakan pendakwah bebas sepenuh masa.



Banyak juga ilmu yang telah beliau kongsikan bersama-sama hadirin. Ia berkisar di sekitar ibadah qurban dan juga sambutan perayaan aidil adha. Selain itu, penceramah juga tidak keberatan untuk menjawab beberapa soalan yang telah ditanyakan oleh beberapa orang yang hadir. Rata-rata sambutan daripada hadirin memuaskan.



Setelah selesai ceramah, majlis telah disisipkan dengan penyampaian pen pembaca Alquran secara percuma kepada 5 orang penerima yang telah terpilih. Selain itu, sumbangan ini juga turut dipanjangkan kepada individu yang telah berjasa besar dalam memartabatkan Alquran Braille khususnya di peringkat PERTIS sendiri. Antara kriteria pemilihan penerima ialah mereka yang terlibat secara aktif dalam kelas Alquran Braille anjuran PERTIS sama ada di peringkat pusat mahupun di peringkat negeri. Kelima-lima penerima berkenaan ialah:



1. Tn. Hj. Muhammad Lee bin Abdullah.



2. En. Mohd Amin bin Md Nor.
3. En. Mohd Khairi bin Sulaiman.



4. Ustaz Sharif bin Baharom.



5. En. Samsudin bin Abdul Wahab (PERTIS Terengganu).

Dalam majlis berkenaan juga, En. Khairi dan Ustaz Sharif telah diwakili oleh Saudara Akmal Azhar yang menerimanya bagi pihak kedua-dua penerima berkenaan. Manakala Cik Lele Suyarni pula telah menerima bagi pihak En. Samsudin Wahab.



Dari segi sambutan dan kehadiran pula, menurut anggaran saksi mata, sekitar 80 orang telah menghadiri majlis berkenaan. Mudah-mudahan apa yang telah disampaikan oleh penceramah jemputan akan benar-benar memberi manfaat khususnya kepada yang hadir. Manakala mereka yang telah hadir pula, sebaik-baiknya hendaklah menyampaikan pula apa yang didengar kepada orang lain yang tidak hadir dalam majlis berkenaan. Barulah berpanjangan barakah ilmu yang kita dapat.



Bagi pihak PERTIS, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua pihak yang telah bekerja keras menjayakan majlis ceramah berkenaan. Ia termasuklah pengacara majlis, qariah, AJK yang hadir serta mereka yang telah menghulurkan bantuan secara sukarela dalam apa jua bentuk.

Terima kasih yang tidak terhingga juga saya tujukan kepada mereka yang telah melapangkan masa untuk hadir ke majlis berkenaan. Untuk ke sekian kalinya saya ingin nyatakan bahawa tanpa sokongan daripada kalian sudah tentulah majlis berkenaan tidak bermakna. Sesungguhnya keutuhan persatuan kita amat bergantung kepada kesepaduan di antara ahlinya dengan AJK yang sedang dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan persatuan ini.

No comments: