Sunday, July 6, 2014

Bendahari PERTIS Melepaskan jawatan



Berkuat kuasa semalam (5 Julai), bendahari pusat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), Pn. Norlita Hanim Md Taha, telah melepaskan jawatannya. Menurut sumber yang boleh dipercayai, beliau telah pun menghantar surat perletakan jawatannya kepada PERTIS.



Dalam mesyuarat agung PERTIS kali ke-19 hujung Mei lalu, Norlita Hanim telah berjaya mempertahankan jawatannya selaku Setiausaha Agung PERTIS dalam pertandingan satu lawan satu. Namun demikian, dalam mesyuarat jawatankuasa PERTIS pada 8 Jun lalu, perubahan telah dibuat di mana Norlita telah ditukarkan kepada potfolio bendahari pusat. Manakala Pn. Rosnah Ahmad pula telah ditawarkan untuk memegang jawatan selaku Setiausaha Agung PERTIS.

Di sini, saya tidak berhasrat untuk memperincikan sebab-musabab perletakan jawatan oleh Norlita Hanim. Saya berkeyakinan sebab-sebab perletakan jawatannya mungkin ada dinyatakan dalam surat perletakan jawatan beliau. Sekiranya sebab perletakan jawatan oleh Norlita ada dinyatakan, maka saya berpendapat ia harus juga diberi perhatian oleh pihak yang berkenaan.

Khabarnya Saudara Muhammad Nasir telah pun bersetuju untuk menggantikan tempat Norlita Hanim selaku bendahari pusat PERTIS. Muhammad Nasir sebelum ini tidak bertanding untuk mempertahankan jawatannya selaku bendahari pusat dalam mesyuarat agung PERTIS kali ke-19 baru-baru ini. Saya juga turut optimis, Saudara Muhammad Nasir akan memegang jawatan bendahari pusat PERTIS bukan untuk tempoh setahun, tetapi beliau akan terus memegang jawatan berkenaan hingga tempoh sebenarnya berakhir.

Barisan pimpinan PERTIS yang ada harus faham, cabaran dan ujian pasti ada dalam berpersatuan. Apa yang lebih penting ialah keputusan yang dibuat harus bijak dan berhemah apabila dilanda sebarang masalah.

Apa yang penting ialah, seluruh barisan pimpinan PERTIS harus senada bila bersuara, sederap bila melangkah, sekata bila bercakap, sepadu bila bertindak, sepakat dalam keputusan, sejiwa dalam ujian dan sepasukan dalam perjuangan.


No comments: