Tuesday, December 15, 2015

pengharaman vape





Isu vape belum sejuk lagi. Ia tetap menjadi perbincangan pelbagai pihak khususnya di negara kita. Jika sekali fikir, sepatutnya vape tidak seharusnya menjadi isu besar. Sekiranya semua pihak sama-sama berasaskan kepada satu perkara asas, iaitu kesihatan, sudah tentulah isu vape amat mudah difahami dan diselesaikan dengan senang. Sekiranya Kita menanti sehingga keburukan vape menjadi virus baru hendak faham akan keburukannya, mungkin pada saat itu ia sudah terlambat. Sebab itulah orang tua-tua kita ada berpesan, sediakan payung sebelum hujan dan jangan selepas terhantuk baru tengadah.

Di peringkat kerajaan pun, tindakan masih belum sekata. Satu kementerian pernah menyarankan agar vape ini diharamkan. Manakala ada pula kementerian yang lain berpendapat sebaliknya. Akhirnya kabinet gagal membuat keputusan terbaik mengenai isu ini. Keadaan mungkin diburukkan lagi bilamana ada pengguna vape yang dikaitkan dengan orang besar-besar tertentu. Mereka ini pula tidak segan silu menonjolkan sahsiah diri mereka dengan vape.

Bagi saya, langkah negeri Johor di bawah naungan ke bawah Duli Tuanku Sultan Ibrahim Ibn Almarhum Sultan Iskandar yang mengharamkan vape di seluruh negeri berkenaan merupakan satu langkah berani dan terpuji. Biar apa pun ulasan dan komen orang lain terhadap langkah berkenaan, ketegasan Tuanku Sultan Johor yang tidak lagi menoleh ke belakang dalam pengharaman vape di negeri berkenaan amat disanjung tinggi. Shabas dan tahniah patik persembahkan ke bawah Duli Tuanku!!! Patik berkeyakinan tinggi, bila langkah yang betul dan benar diambil, bukan sahaja seluruh rakyat Johor akan bersama Tuanku, bahkan Tuanku akan turut ditolong oleh Allah Rabbul Alamin.

Justeru, negeri-negeri lain juga harus mengikut jejak langkah negeri Johor dalam pengharaman vape ini. Pelaksanaan perkara yang baik jangan ditangguh lagi. Sekiranya kebanyakan negeri sudah mengikut jejak langkah Johor, mungkin pada ketika itu Kerajaan Persekutuan tidak ada pilihan lain lagi.

Kalau saya tidak silap, mulai hari ini, kerajaan Singapura juga turut mengharamkan vape di seluruh republik berkenaan. Ini menjelaskan lagi bahawa langkah negeri Johor dalam pengharaman vape merupakan satu langkah yang tepat dan betul. Bilamana kita sudah tahu keburukan sesuatu perkara, jangan tangguh-tangguh lagi untuk membanterasnya. Jangan tunggu hingga nasi sudah jadi bubur baru hendak menyesal. Bukankah sesal kemudian tidak berguna lagi.

Selain vape, pihak yang berkuasa juga harus memberi perhatian kepada penggunaan shisha. Beberapa tuan guru yang saya tanyai, mereka berpendapat shisha adalah haram pengunaannya. Sedangkan fenomena penghisapan shisha merupakan suatu perkara biasa di kebanyakan restoran Arab. Setakat yang saya temui, sebuah restoran Arab, iaitu Taj Hadharamaut di Melati Utama, KL, tidak menjual shisha.

Walau bagaimanapun, setakat ini, tiada sebarang langkah terutamanya oleh pihak yang berkuasa telah dilaksanakan untuk turut sama mengharamkan shisha. Setakat yang saya maklum, negara Singapura telah pun mengambil langkah-langkah tertentu sejak setahun yang lalu bagi mengharamkan shisha di seluruh republik berkenaan. Bagaimana sebuah negara bukan Islam sudah menyedari keburukan shisha dan telah pun mengambil langkah tertentu untuk mengharamkannya. Sedangkan negara kita telah sudah sekian lama menjadikan Islam sebagai agama rasmi tetapi masih belum menyedari akan hal ini.

Malu juga dibuatnya.


No comments: