Monday, October 23, 2017

Lagu Diari YB



Lagu Diari Yb merupakan lagu dendangan N D Lala. Seni katanya mengisahkan tugas yang melingkari seorang ahli yang berhormat (YB) dalam tempoh sehari iaitu bermula dari awal pagi hingga ke lewat dinihari.

Sekali-sekala lagu ini akan kedengaran berkumandang di corong radio. Lagu ini lebih kerap dmainkan ketika musim pilihanraya. Ini mungkin kerana liriknya berkait rapat dengan mereka yang sedang merebut kerusi YB sama ada di DUN mahupun di Dewan Rakyat.

Klik di sini untuk mendengar lagu Diari YB

Seingat saya, suatu ketika dahulu semasa saya masih mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu, saya pernah jadikan lagu ini sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Apa yang saya lakukan ialah, saya perdengarkan lagu berkenaan kepada murid-murid saya beberapa kali, sambil itu saya suruh mereka mencatat tugas yang dilaksanakan oleh YB berdasarkan lagu berkenaan.

Setelah catatan murid-murid saya lengkap, saya meminta mereka untuk menulis sebuah karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah mereka catat. Kalau saya tidak silap, tajuk karangannya ialah “Tugas Seorang Ahli Yang Berhormat”.

Lagu bukan sekadar untuk didengar sahaja, ada kalanya ia boleh dimanfaatkan untuk pelbagai tujuan lain.


No comments: