Saturday, October 21, 2017

Muzium Orang Asli Gombak






Beberapa hari yang lalu, saya berkesempatan untuk mengunjungi Muzium Orang Asli yang terletak di Gombak. Lokasi muzium ini agak jauh sedikit daripada Bandaraya Kuala Lumpur. Suasananya agak sunyi kerana letaknya agak jauh daripada kebisingan ibu kota.

Klik di sini untuk bacaan ringkas mengenai Muzium Orang Asli Gombak

Muzium ini tidaklah besar sangat. Bangunan dua tingkat ini menempatkan sebilangan koleksi, gambar serta beberapa catatan mengenai masyarakat orang asli di negara kita.



Bagi golongan cacat penglihatan pula, tidak ada artifak atau bahan pamiran yang boleh disentuh atau dipegang. Hampir semua barangan yang dipamirkan berada dalam kaca yang berkunci rapi.

(Jasmi kakitangan muzium)


Namun demikian, masih terdapat maklumat yang dimuatkan dalam sebilangan catatan yang dipamirkan. Oleh itu, jika ada “mata yang boleh dipinjam”, kita masih boleh dapat info menerusi pelbagai catatan yang ada. Jika rakan berpenglihatan yang ada bersama kita lebih kreatif sedikit, maka kita boleh mendapat gambaran umum mengenai gambar-gambar yang dipamirkan menerusi ulas pandang yang betul dan berkesan. Demikianlah.

Bersama-sama ini di kongsikan sebilangan foto tentang muzium orang asli berkenaan untuk tatapan, pengetahuan serta maklumat kita bersama.




No comments: