Monday, February 15, 2010

Bicara Peristiwa

Kemalangan Kecil

Semalam (14 Februari), sekitar jam 1.00 tengah hari saya serta seluruh keluarga yang sedang bercuti di Cherating Bay Resort pun Checked out. Kami terus saja menghala ke bandar Chukai untuk mengisi minyak. Setelah itu, kami singgah pula di satu medan selera di sekitar Geliga.



Setelah makan tengah hari, kami pun singgah pula di Pantai Mak Nik (kalau tak silap saya). Di sini banyak terdapat gerai menjual pelbagai jenis keropok, sata serta pelbagai jenis hasil laut lain hingga saujana telinga mendengarnya. Setelah masing-masing selesai dengan belian masing-masing, kami pun mula bergerak menuju ke Kuantan.



Belum pun jauh kami memulakan perjalanan (sekitar 5 minit), tatkala konvoi kenderaan kami melalui tidak jauh dari SMK Gendang Geliga, tiba-tiba kereta yang dipandu oleh Rosli (salah seorang anggota rombongan) dirempuh oleh sebuah motosikal di sebelah kanan ke hadapan sedikit daripada pintu pemandu. Apa lagi, seluruh anggota rombongan yang seramai sekitar 35 orang itu pun mengerumuni tempat berlakunya kemalangan, termasuklah saya. Menurut Rosli, rempuhan tersebut berlaku ketika beliau hendak membelok dan isyarat untuk membelok telah pun diberi. Motosikal yang merempuh pula merupakan sebuah daripada beberapa buah motosikal yang sedang berkonvoi. Kesemuanya ditunggang oleh golongan remaja. Syukur alhamdulillah kerana Rosli dan seisi keretanya tidak apa-apa, tetapi bahagian kenderaannya yang dirempuh kemek. Saya turut memeriksa tempat yang kemek tersebut .... sekadar menyentuh/merabanya sahaja.

Menurut Rosli lagi, ketika rempuhan, motosikal berkenaan sedang ditunggang dengan laju, mungkin penunggangnya ingin mengejar rakannya yang sudah agak jauh di hadapan. Apa yang lebih mendukacitakan ialah, penunggang yang merepuh kereta Rosli tidak bertopi keledar pula. Saya dan kami semua tak pasti pula sama ada dia mempunyai lesen yang sah atau tidak.



Manakala penunggang motosikal yang merempuh tadi cedera. Hidungnya berdarah. Demikian saya dimaklumkan. Kata adik perempuan saya, mungkin tangannya patah. Lagipun dia jatuh di atas bahagian hadapan kereta lebih dahulu sebelum tergolek-golek ke atas jalan raya.

Melihatkan keadaan penunggang motosikal berkenaan cedera, adik perempuan saya terus meminta rakan-rakannya yang lain supaya membawa mangsa ke klinik atau hospital yang berhampiran. “Saya bimbang nanti dekat sini pula dia jalan,” kata adik perempuan saya kepada rakan-rakannya yang lain. Mereka akur sahaja.



Sementara itu, kenderaan mangsa ditinggalkan sahaja di tempat kemalangan. Lagipun keadaan motosikalnya agak teruk. Rimnya bengkok. Mungkin kena tunda sahaja lepas ini. Maka berkeping-kepinglah gambar yang dapat diambil. Salah seorang rakan mangsa menghampiri kami dan merayu supaya kami tidak membuat laporan polis. Kami semua diam. Kemudian saya mencelah, “Kami tak akan buat laporan polis, kami Cuma nak buat police report saja.” Lalu saya pun menoleh kepada adik lelaki saya, dengan nada tegas saya katakan, “Buat police report, muktamad.” Yang lainnya akur saja.

Kemudian, saya, isteri serta 2 lagi anggota rombongan pun ke balai polis yang berhampiran. Rupa-rupanya ia bukannya balai polis, Cuma pondok polis sahaja. Menurut anggota polis yang sedang bertugas, laporan kemalangan harus dibuat di Cawangan Trafik di Chukai. Mungkin kerana kemalangan tidak besar, jadi anggota polis tidak perlu datang ke tempat berlakunya kemalangan. Kami pun berkonvoi pula ke Cawangan Trafik di bandar Chukai. Motosikal mangsa tinggal di tempat kemalangan.



Sekitar jam 4.00 petang, kami pun tiba di Cawangan Trafik bandar Chukai. Rosli dan adik lelaki saya yang masuk untuk membuat police report. Yang lain di luar sahaja. Sementara menanti, saya, isteri, emak serta beberapa anggota rombongan ke Masjid Kampung Chukai untuk solat zohor – asar secara jamak dan kasar.

Sekitar jam 5.15 petang baru adik lelaki saya dan Rosli keluar dari balai. Bila ditanya mengapa ambil masa begitu lama, kata adik lelaki saya, mereka menanti sarjan tiba. Tak pasti pula saya tok sarjan ke mana sebelumnya. Walau bagaimanapun, saya berpendapat, oleh kerana kebiasaannya musim cuti sebegini kerap berlaku kemalangan, maka seorang sarjan mungkin tidak mencukupi untuk menangani kes-kes kemalangan yang kebiasaannya akan meningkat pada musim begini. Oleh itu, eloklah ditempatkan beberapa orang sarjan di satu-satu cawangan trafik supaya dapat menanganai kes-kes kemalangan seperti ini dengan lebih tepat, cepat, cekap dan betul. Tak gitu?

Sekitar jam 5.30 petang baru kami dapat memulakan semula perjalanan kami menghala ke Kuantan. Kali ini, kereta saya pula yang jadi kepala konvoi. Baru saja memulakan perjalanan, adik lelaki saya menghubungi saya dan meminta supaya kelajuan hanya setakat 60 KM sahaja kerana katanya, kereta Rosli tidak boleh dipandu laju, Alignmentnya lari sangat. Oleh kerana kelajuan yang terbatas, maka kami mengikut lorong sebelah kiri sajalah.

Kemalangan yang terjadi agak kecil sahaja. Ia tidak melibatkan kecederaan yang benar-benar sirius atau kehilangan jiwa. Namun begitu, Rosli mungkin terpaksa mengeluarkan belanja yang agak besar untuk membaiki keretanya. Yang peliknya, mengapakah penunggang motosikal di negara kita tak pernah serik dengan pelbagai kemalangan yang sering menimpa golongan seperti mereka saban waktu? Mereka sering menunggang motosikal macamlah jalan raya kepunyaan keluarga mereka saja. Kecuaian mereka sering menyusahkan orang lain. Gara-gara kemalangan kecil itu, rancangan kami untuk berehat di sekitar pantai di Kuantan petang itu hancur berkecai. Maka merengeklah anak-anak buah saya yang masih belum mencapai usia aqil baligh itu!

Kata orang, banyak berjalan, luas pengalaman, tambah pengetahuan. Kecacatan penglihatan bukan penghalang untuk kita melakukan semuanya itu!

Salam dari Kuantan.

1 comment:

Anonymous said...

tertarik dengan ayat - Saujana telinga mendengarnya. penuh dengan ironi! memanglah tak dinafikan jauh perjalanan luas pengalaman... pengalaman kehabisan pitih akibat luasnya langkah utk berjalan!