Sunday, February 14, 2010

Bicara Peristiwa

Hujung Minggu Di Cherating

Pagi semalam, saya sekeluarga bertolak dari Kl sekitar jam 7.30. Haluan ke pantai timur agak sesak di tol Gombak dan juga di sekitar bentung. Bila masuk sahaja di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) perjalanan agak selesa. Namun begitu, di R & R Temerloh, orang ramai, penuh dan sesak. Jadi, kami telah membatalkan rancangan asal untuk bersarapan di situ. Isteri saya hanya sempat membeli sedikit makanan ringan cukup untuk mengalas perut sahaja. Sekitar jam 10.30 kami tiba di Kuantan. Kami singgah dahulu di rumah abang ipar yang sulung untuk menyambung sarapan yang tertangguh.

Sekitar jam 11.30, keluarga saya yang datang dari Melaka menelefon dan memberitahu mereka baru melepasi persimpangan Muazam – Kuantan. Ini bermakna, mereka sudah hampir dengan Kuantan. Kami pun terus menetapkan tempat untuk bertemu.

Kami bertemu di Masjid KIPSAS. Saya kurang pasti bilangan sebenar ahli keluarga dari Melaka, tetapi mereka datang dengan 5 buah kenderaan pelbagai saiz. Setelah bertemu, kami pun terus menuju ke Cherating. Sekitar jam 12.45, kami tiba di Cherating Bay Resort. Di sinilah kami serta seisi keluarga dari Melaka akan berhujung minggu.

Sebenarnya, percutian pendek hujung minggu kali ini dirancang sepenuhnya oleh adik lelaki saya yang bertugas di Muar. Dia dan keluarganya pernah bercuti di sini beberapa kali. Boleh dikatakan, 90% perbelanjaan percutian di sini kali ini dia yang tanggung.



Setibanya kami di sini, kami dijamu dengan makan tengah hari. Setelah itu barulah pembahagian bilik dibuat.



Setelah Checked in, kami berehat sebentar. Sebelah petangnya, saya dan isteri sekadar bersiar-siar di sekitar resort. Kami juga ke luar dan berkereta hingga ke Cukai, Kemaman. Jarak antara Cherating dan Cukai hanya sekitar 14 KM sahaja. Sebenarnya, walaupun saya sangat biasa dengan Kuantan, tetapi ini kali pertama saya bercuti di Cherating. Kebiasaannya kami hanya lalu sahaja ketika ke Terengganu.



Anak-anak buah yang kecil pula sibuk dengan mandi di kolam. Saya serta yang sudah berumur sekadar memerhati sahaja. Seronok benar mereka di kolam seakan tak mahu naik lagi rasanya. Luqman pula takut-takut berani.



Saya dan isteri sempat singgah dan merasai keenakan keropok leko di Geliga. Mungkin kerana adunannya lebih asli jika dibandingkan dengan KL, maka rasanya memang enak. Bertambah-tambah saya makan. Keenakan dan keselesaan tempat sekitar gerai diserikan lagi dengan tiupan angin pantai yang sedikit kuat. Memang seronok.

Sebelah malamnya pula, kami menikmati makan malam yang disediakan oleh resort. Semuanya telah ditempah. Setelah itu, saya dan isteri serta Luqman sekadar bersiar-siar di sekitar Cherating, menikmati fenomena waktu malam di sini. Ada juga tempat yang dinamakan sebagai Little Bali. Tak tahulah apa yang ada di dalamnya.

Salam dari Cherating.

No comments: