Sunday, July 25, 2010

Terima Kasih Kepada Ahli PERTIS

Terlebih dahulu saya memohon maaf kepada para pengunjung blog ini kerana saya gagal mengemas kini kandungan blog ini terutamanya pada hari Jumaat lalu. Dalam posting saya pada 21 Julai lalu, saya ada memberitahu bahawa saya akan memaklumkan mengenai hala tuju saya dalam kepimpinan Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) sebelum solat Jumaat pada 23 Julai lalu. Namun begitu, saya gagal melakukannya oleh kerana saya memang tiada langsung kesempatan untuk saya berbuat demikian. Pada waktu itu, masa saya memang sepenuhnya digunakan untuk membuat dan memantau pelbagai persediaan terakhir untuk penganjuran Mesyuarat Agung Tahunan PERTIS Kali Ke-15 pada keesokan harinya.

Sebenarnya, saya telah memutuskan untuk bertanding jawatan Yang Dipertua PERTIS pada pagi Jumaat lalu. Keputusan tersebut saya ambil setelah saya mempertimbangkan pelbagai faktor dan situasi terkini di antara PERTIS dan saya. Selain itu, keputusan sedemikian juga saya ambil apabila saya dimaklumkan bahawa setakat saat itu tiada sesiapa pun yang menghantar borang pencalonan bagi jawatan berkenaan. Namun demikian, sepertimana yang telah saya nyatakan di atas, saya tiada langsung kesempatan untuk memaklumkannya menerusi blog ini. Perlu saya tegaskan di sini, keputusan yang telah saya ambil itu sama sekali tidak dipengaruhi oleh pelbagai cadangan, sokongan, apatah lagi Sedikit Desakan daripada pihak-pihak tertentu ke atas saya supaya bertanding jawatan YDP PERTIS.

Pada pagi Sabtu (semalam), mantan YDP, Cikgu Mohamed Ismail, memaklumkan kepada saya bahawa beliau baru sahaja menghantar borang pencalonan untuk bertanding jawatan YDP. Beliau juga baru mengetahuidaripada orang lain bahawa saya juga telah menghantar borang pencalonan. Setelah melalui sedikit perbincangan, akhirnya Cikgu Mohamed telah membuat pengumuman iaitu sejurus sebelum pengundian dilakukan bahawa beliau telah menarik diri daripada mempertahankan jawatan YDP yang telah disandangnya selama 6 tahun. Sebab itulah saya telah memenangi jawatan YDP PERTIS tanpa bertanding. Untuk maklumat bersama, dari sejak PERTIS sekarang ditubuhkan pada tahun 1996, saya merupakan YDP PERTIS yang keempat.

Di sini, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada mantan YDP, Cikgu Mohamed Ismail, di atas perkhidmatan dan sumbangannya sepanjang beliau terlibat dalam barisan kepimpinan PERTIS. Sebelumnya beliau pernah menjadi Pengerusi PERTIS Terengganu sebelum menyandang jawatan YDP PERTIS Pusat selama 6 tahun. Saya penuh yakin, Cikgu Mad tidak akan menyepi daripada PERTIS walaupun kini beliau tidak lagi terlibat secara langsung dalam kepimpinan persatuan ini. Sememangnya kami, iaitu barisan kepimpinan PERTIS sekarang, amat memerlukan sokongan, dokongan serta perkongsian pengalaman dan pengetahuan daripada orang seperti Cikgu Mohamed Ismail.

Saya juga ingin mengambil peluang ini untuk mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada seluruh ahli PERTIS yang hadir dalam Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-15 semalam kerana telah memberikan kepercayaan kepada saya untuk menjadi YDP PERTIS. Sekiranya apa yang saya lakukan nanti baik, betul dan selari dengan tuntutan Allah dan Rasul-Nya, maka saya memohon sokongan yang tidak berbelah bagi daripada seluruh warga PERTIS, dan, sekiranya apa yang saya lakukan nanti salah, bercanggah dan tidak selari dengan tuntutan Allah dan Rasul-Nya, maka hendaklah ada antara warga PERTIS yang menegur saya, dan sekiranya saya teruskan juga melaksanakan apa yang salah itu, jangan sekali-kali memberi sokongan kepada saya.

PERTIS adalah landasan dakwah kita.

1 comment:

pen buruk ™ said...

salam. tahniah atas pelantikan sebagai YDP Pertis yang baru. mudahan Allah memberi kekuatan kepada saudara untuk memikul tanggungjawab tersebut.