Sunday, March 6, 2011

Selamat Menerima Menantu Kepada En. Jamil





Semalam (5 Mac), saya sekeluarga telah menghadiri majlis perkahwinan anak kepada En. Jamil. Majlis telah berlangsung di Keramat. Kebetulan pula, sebelumnya saya telah menghadiri satu lagi majlis lain (bukan majlis perkahwinan) tidak jauh dari lokasi majlis perkahwinan anak En. Jamil. Sebab itulah saya merupakan antara tetamu terawal yang tiba di majlis perkahwinan anak En. Jamil.



Kisah En. Jamil secara ringkas pernah saya paparkan menerusi blog ini pada hari persaraan beliau beberapa bulan yang lalu. Walaupun semalam saya agak sibuk dengan harus menghadiri beberapa majlis di lokasi yang berbeza, tetapi undangan oleh En. Jamil tidak harus saya ketepikan. Seingat saya, ini kali kedua saya menghadiri perkahwinan anaknya.

Sekitar jam 11.45 pagi saya sekeluarga tiba di lokasi majlis perkahwinan berkenaan. En. Jamil dan isterinya, Kak Yati telah menyambut kami dengan begitu mesra sekali. Macam adik-beradik lakunya. Tak cukup dengan berjabat salam, kami berpelukan. Demikianlah akrabnya kami dua keluarga.



Selepas saya makan, para tetamu yang terdiri daripada kakitangan dan bekas kakitangan perpustakaan Universiti Malaya (UM) mula tiba. Antara mereka termasuklah En. Tahir, En. Habib, En. Razak dan beberapa orang lagi. Maka riuhlah suasana dibuatnya. Alhamdulillah kerana saya masih mengenali dan tidak lupa pada suara mereka walaupun ada di antara mereka sudah hampir 20 tahun tidak berjumpa. Suara mereka tidak berubah. Dalam kesempatan yang singkat, sempat juga kami berbual dengan menyingkap memori lama. Berderai gelak tawa antara kami.

Walaupun pertemuan begitu singkat, namun ia tetap memberi seribu makna kepada saya. Kemesraan di antara kami masih seperti dahulu juga. Hanya masa sahaja yang tidak mengizinkan untuk kami berbual lebih lama. Sekitar jam 12.30 tengah hari, saya sekeluarga harus meminta diri kerana kami harus bergegas pula ke Nilai untuk urusan yang lain pula.



Sebelum saya meninggalkan majlis, saya telah bertemu pula dengan En. Mansur. Beliau juga merupakan kakitangan perpustakaan di UM. En. Mansur juga merupakan seorang yang sangat baik dengan saya.



Kepada En. Jamil dan Kak Yati, saya ucapkan selamat menerima menantu. Bertambah besarlah keluarga En. Jamil.

No comments: