Tuesday, October 25, 2011

Mengunjungi Rumah Cikgu Salmah

Semalam (24 Oktober 2011, Isnin), Saya sekeluarga, Ustaz Ali Md Dahan, Ustaz Nadzri Salleh serta seorang lagi rakan, Ustaz Zuhaili telah berkesempatan untuk mengunjungi Cikgu Salmah yang terletak di Larkin, Johor Baru. Saya, Ustaz Ali serta ustaz Nadzri merupakan bekas murid Cikgu Salmah. Bagi saya sendiri, ini bukanlah kali pertama mengunjungi rumah Cikgu Salmah. Sedangkan bagi Ustaz Ali Md Dahan dan Ustaz Nadzri Salleh, ini merupakan kaii pertama mereka mengunjungi Cikgu Salmah selepas mereka meninggalkan sekolah rendah hampir 30 tahun lalu.



Sekitar jam 6.10 petang kami tiba di rumah Cikgu Salmah dengan dua buah kenderaan. Kedatangan kami disambut dengan begitu mesra sekali oleh Cikgu Salmah dan suaminya, Cikgu Sulaimin. Kedua-duanya merupakan bekas guru agama. Selain itu, Cikgu Salmah turut disertai oleh anak menantu dengan beberapa orang cucu.

Cikgu Salmah sudah 15 tahun bersara. Namun begitu, secara umumnya beliau masih sihat. Hanya lututnya sahaja yang menghadapi sedikit masalah.

Sebaik saya melangkah masuk ke rumahnya, Cikgu Salmah terus berkata: “Saya ingat awak nak bawa Rohani sekali.” Wah! Ingat betul Cikgu Salmah dengan Rohani, isteri cikgu Riizal. Rohani masa sekolah rendah dulu memang bersuara emas. Kalau fasal berzanji, bernasyid atau menyanyi, Rohani akan ke depan.



Pun begitu, cikgu Salmah tetap tidak lupa pada Ustaz Ali dan Ustaz Nadzri. Kenangan silam yang melibatkan kami bertiga sewaktu di sekolah rendah mula tersingkap satu persatu. Ada ketikanya berderai ketawa kami.

Cikgu Salmah pernah mengajar di SKPK Princess Elizabeth selama 11 tahun dan 4 bulan. Sewaktu mula mengajar di sekolah berkenaan, Cikgu Salmah memang ”buta Braille”. Dengan erti kala lain, beliau bukan berlatarbelakangkan pendidikan khas. Namun begitu, oleh kerana sifat penyayang yang tinggi yang beliau miliki, kekurangan sedemikian sama sekali tidak mematahkan semangat beliau. Tanpa membuang masa, beliau telah mula belajar Braille sedikit demi sedikit hingga beliau mahir dengan tulisan berkenaan. Bukan setakat mahir, bahkan Cikgu Salmah antara guru yang mengajar kami tulisan Alquran Braille, sama ada menulis ataupun membaca. Tidak cukup dengan itu, Cikgu Salmah juga turut menyalin ke dalam tulisan Braille kitab berzanji lengkap hingga ke rawi ke-19, kitab tahlil dan Yasin serta pelbagai doa.



Sesungguhnya ilmu yang telah diajarkan oleh Cikgu Salmah kepada saya serta rakan-rakan lain sedikit sebanyak telah dimanfaatkan dalam penghasilan panel E-Braille Quran Teaching Aid. Untuk itu, saya turut membawa seunit panel E-Braille untuk ditunjukkan kepada Cikgu Salmah. Saya memberikan penerangan mengenai kecanggihan teknologi masa kini serta manfaatnya kepada golongan seperti saya. Cikgu Salmah begitu gembira dan terharu dengan perkembangan masa kini.

Di samping itu, saya juga tidak lupa menyampaikan salam daripada beberapa orang bekas murid Cikgu Salmah. Ada di antara mereka yang faham, jika saya ke JB, saya akan ke rumah Cikgu Salmah dan juga beberapa orang bekas guru lain jika ada kesempatan. Maklumlah tanpa ilmu daripada mereka saya dan kita tidak akan berada di tempat sekarang.

Sekitar jam 6.45 petang, kami meminta diri untuk pulang semula di tempat penginapan. Lagi pun, di sebelah malamnya, kami harus menyambung kembali tugasan kami. Di sini, saya serta rakan-rakan yang datang ingin memohon berbanyak-banyak maaf kepada Cikgu Salmah sekeluarga kerana tidak dapat menunaikan hajat mereka untuk menjamu kami dengan makan malam. Masa tidak begitu mengizinkan.



Kepada Cikgu Salmah sekeluarga, berbanyak-banyak terima kasih kami ucapkan kerana kesudian menerima kehadiran kami. Insha-Allah, jika ada izin daripada Allah, kita akan bertemu lagi.

Salam dari JB.

No comments: