Sunday, October 16, 2011

Santai Ahad

Hari ini, sekitar jam 8.30 pagi saya sekeluarga sudah bergerak meninggalkan KL dan haru-biru kesesakannya. Destinasi kami ialah ke Mentakab, Pahang. Pagi ini saya dijadualkan menghadiri mesyuarat peringkat AJK Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) negeri Pahang. Selaku YDP PERTIS Pusat serta penyelaras PERTIS Pahang, ini merupakan sebahagian daripada tanggungjawab saya.



Sekitar jam 10.15 pagi saya sekeluarga sudah pun tiba di lokasi mesyuarat, iaitu di pejabat PERTIS Pahang. Mesyuarat telah berlangsung sebagaimana yang dijadualkan. Semua AJK PERTIS Pahang telah hadirdan ia termasuk seorang kakitangan sambilan. Mesyuarat kali ini juga penting kerana salah satu agendanya ialah menyediakan belanjawan PERTIS Pahang untuk tahun 2012. Menyediakan belanjawan 2012 satu perkara, manakala untuk mencari wang yang diperlukan bagi menampung keperluan tersebut pula satu hal yang lain pula. Mesyuarat yang bermula pada jam 10.30 pagi telah berakhir pada jam 2.10 petang. Demikianlah.



Setelah selesai mesyuarat, saya sekeluarga pula telah ke ladang milik abang ipar saya yang letaknya dalam daerah Temerloh juga. Saya pernah mengisahkan mengenai ladang ini dalam blog ini beberapa ketika lalu.



Bagi saya, ladang ini mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Lokasinya jauh daripada kebisingan dan hiruk-pikuk kehidupan bandar dan kota. Oleh kerana letaknya tidak jauh daripada landasan kereta api, maka sekali-sekala saya boleh mendengar bunyi kereta api yang lalu. Ia sekaligus mengimbas kembali kenangan sewaktu saya di peringkat sekolah rendah kerana pada waktu itu saya akan menggunakan perkhidmatan kereta api untuk pulang bercuti di kampung dan balik semula ke asrama di JB setiap kali musim cuti penggal persekolahan. Selain itu, di sekitar kawasan ladang ini juga saya dapat mendengar bunyi-bunyian unggas terutamanya siulan burung yang beraneka ragam bunyinya. Sekali-sekala bila angin segar bertiup sepoi-sepoi bahasa, ia makin menyegarkan rasa dan mendamaikan jiwa. Demikianlah situasi di ladang ini.

Justeru, tidak menghairankan jika dalam diam tempat seperti ini saya jadikan sebagai tempat untuk mencari kedamaian jiwa, meneroka ilham serta menghumban segala stress dari kota besar.

Selesai makan tengah hari, saya duduk-duduk sahaja di beranda hadapan. Angin yang bertiup sungguh mendamaikan. Tatkala inilah berbagai cetusan ilham mula muncul melintasi minda. Kalau hendak dikutip satu persatu, memang tak berupaya kerana datangnya macam air deras.



Selepas asar, saya sekeluarga serta keluarga abang ipar saya terus ke bahagian belakang rumah. Di sini terdapat beberapa buah kolam ikan. Saya pernah memancing di sini. Pada kali ini, aktiviti memancing tidak boleh dilakukan lagi kerana ikan-ikan yangada masih belum matang lagi. Mungkin lagi sebulan dua bolehlah saya memancing lagi di sini, insha-Allah.





Sebagai ganti aktiviti memancing, saya serta Luqman telah memberi makan kepada ikan-ikan di kolam. Meriah juga kerana saya sendiri dapat mendengar dengan jelas bunyi sekalian ikan berebut makanan yang saya campakkan ke dalam kolam. Selepas sebuah kolam, ke sebuah kolam lagi saya datangi untuk memberi makan kepada sekalian ikan yang ada.





Tak sabar rasanya hendak menunggu sebulan dua lagi.



Bila hari kian menjelang petang, saya sekeluarga terpaksa meninggalkan ladang abang ipar saya. Orang yang paling berat untuk meninggalkan ladang kali ini ialah Luqman.



Sekitar jam 6.50 petang, kami sekeluarga sudah pun tiba semula di rumah kecil kami di KL.

No comments: