Saturday, April 7, 2012

Takziah Kepada Nur Farhana

Tengah hari tadi, sewaktu saya sedang menghadiri satu majlis, saya telah menerima berita bahawa anak yang sedang dikandung oleh Nurfarhana telah meninggal dunia dalam kandungan. Untuk pengetahuan bersama, Nurfarhana Kanagi Abdullah merupakan ahli biasa Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Beliau juga pernah menganggotai Jawatankuasa Pusat PERTIS sehingga tahun 2011.

Berita yang saya terima tengah hari tadi agak mengejutkan kerana saya sendiri tidak tahu bahawa beliau sedang hamil. Untuk maklumat bersama, ini merupakan kali kedua beliau menerima nasib serupa, iaitu anak meninggal dalam kandungan.

Saya sempat menghubungi beliau selepas solat maghrib tadi. Beliau memberitahu saya, anaknya yang telah disahkan meninggal dunia itu akan dikeluarkan esok.



Kepada Nurfarhana dan suami, bersabarlah dan redhalah menerima ketentuan Ilahi.

Kepada semua, janganlah kita memandai-mandai pula membuat jeneralisasi bahawa orang buta tak boleh hamil hanya kerana anak Farhana meninggal dunia dalam kandungan!!! Maklumah sifat prejudis dan prasangka terhadap golongan OKU masih menebal dalam kalangan masyarakat kita???

No comments: