Sunday, March 30, 2014

BN Mengekalkan Kerusinya Di Balingian



Sebagaimana yang telah diduga, Barisan Nasional (BN) telah berjaya mengekalkan kerusinya di DUN Balingian dalam pilihanraya kecil yang telah diadakan pada 29 Mac. Menurut sumber daripada Bernama, calon BN, Yussibnosh Balo berjaya mengekalkan penguasaan BN di kerusi Balingian dengan memperolehi undi sebanyak 8194. Manakala calon PKR pula, Abdul Jalil Bujang sekadar memperolehi 1283 undi sahaja. Ini membolehkan Yussibnosh berjaya meraih majoriti sebanyak 6911 undi.

Berbanding dengan keputusan DUN Balingian dalam pilihanraya umum pada 16 April 2011 lalu, majoriti yang diperolehi calon BN kali ini semakin bertambah. Ia jelas menunjukkan bahawa Balingian merupakan kubu kuat BN di Sarawak. BN ada asas untuk mendakwa sokongan rakyat terhadap parti berkenaan semakin bertambah.

Sementara itu, menurut sumber Bernama lagi, pengarah pilihanraya PKR Sarawak, See Chee How, mengakui faktor calon merupakan antara penyebab BN berjaya mengekalkan kerusinya di Balingian dengan majoriti lebih besar. Katanya lagi, kelebihan Yussibnosh selaku penjawat awam yang amat arif dengan selok-belok Balingian merupakan antara faktor kemenangan calon berkenaan.

Sebagaimana yang telah saya nyatakan sebelum ini, keputusan ini sekadar mengekalkan statusquo yang ada. Tiada sebarang perubahan dalam komposisi mana-mana parti politik di DUN Sarawak. Ia sekadar meneruskan tanggungjawab demokrasi bagi para pengundi di Balingian.

Untuk rekod, selepas pilihanraya umum ke-13 Mei 2013 lalu, sudah 4 kali pilihanraya kecil diadakan. Kesemua pilihanraya kecil berkenaan melibatkan DUN sahaja. Pilihanraya kecil pertama telah diadakan bagi DUN Kuala Besut dan BN berjaya mengekalkan kerusinya di sana. Manakala pilihanraya kecil kedua pula telah diadakan di DUN Sungai Limau, Kedah. Dalam pilihanraya kecil berkenaan PAS telah berjaya mengekalkan kerusinya di DUN berkenaan. Pilihanraya kecil ketiga pula melibatkan DUN Kajang, Selangor dan PKR pula berjaya mengekalkan kerusinya di sana. Pilihanraya kecil terakhir setakat ini ialah di DUN Balingian, Sarawak. Sebagaimana yang telah maklum, BN berjaya mengekalkan penguasaannya di kerusi berkenaan.

Berdasarkan rekod keputusan 4 pilihanraya kecil setakat ini, apa yang nyata ialah trend sokongan pengundi terhadap parti-parti politik masih sama sebagaimana dalam pilihanraya umum yang lalu. Pelbagai isu semasa yang dihadapi masa kini masih tidak mampu untuk mengubah kecenderungan sokongan para pengundi.

Jika Kajang telah membuatkan PKR tersenyum, Balingian pula telah membolehkan BN pula yang tersengih!


No comments: