Sunday, November 8, 2009

Bicara Basri

Basri Masih Belum Sihat

Pada awal malam tadi, tatkala saya menyemak email, saya menemui email
yang dihantar oleh sahabat saya, Saudara Zahari Hashim. Antara lain,
kandungan email beliau ialah mengenai musibah/ujian yang sedang
ditanggung oleh beberapa rakan dan salah seorangnya ialah Basri.
Menurut kandungan email berkenaan, Basri telah dimasukkan semula ke
Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada Khamis lepas kerana
penyakitnya. Nampaknya, musibah/ujian yang sedang ditanggung Basri
masih belum berakhir.

Sekitar jam 9.30 malam sebentar tadi, isteri Basri pula menghubungi
saya melalui telefon. Beliau memaklumkan kepada saya keadaan terkini
Basri. Menurutnya, satu pembedahan akan dilakukan ke atas Basri esok.
Saya tidak pasti pula pembedahan apa. Katanya lagi, Basri juga
memerlukan bantuan darah. Kata isteri Basri lagi, jika sekiranya
pembedahan yang dilakukan gagal, maka usaha terakhir ialah kaki Basri
terpaksa dipotong. Menurut isteri Basri lagi, kebanyakan saudara-mara
Basri tidak mahu kaki Basri dipotong.

Saya memberitahu isteri Basri, dalam hal ini doktor tentunya lebih
tahu. Sekiranya doktor menyatakan potong kaki merupakan satu-satunya
ikhtiar yang masih ada, maka semua pihak mesti akur. Saya berkata
demikian supaya isteri dan keluarga Basri bersedia untuk menghadapi
sebarang kemungkinan. Saya faham, sesiapa pun tidak mahu anggotanya
cacat, apatah lagi kalau dua kecacatan.

Akhirnya, isteri Basri merayu supaya saya mengusahakan sesuatu untuk
membantu Basri dan keluarganya. Saya memberi jaminan, selagi ada
usaha saya akan lakukan. Lagi pun, Basri bukan orang lain, sahabat
lama saya juga.

Marilah kita sama-sama mengusahakan apa jua yang terdaya oleh kita
untuk membantu Basri. Paling tidak pun, setelah membaca tulisan ini,
panjatkanlah secebis doa untuk kesejahteraan Basri. Kepada mereka
yang sudi membantu walau dalam bentuk apa jua sekali pun, saya bagi
pihak Basri dahului dengan ucapan berbanyak-banyak terima kasih.

Di bawah ini, saya sisipkan kandungan email yang telah dihantar
kepada saya oleh Saudara Zahari Hashim.

Rakan-rakan dan Para sahabat sekalian.

Assalamualaikum dan salam ukhwah.

Ada beberapa orang rakan kita yang sedang kritikal dan terlantar di
hospital sekarang ni yang sangat-sangat mengharap bantuan dari kita.
Paling tidak pun, marilah kita bantu berdoa atau menunaikan sembahyang
hajat untuk membantu mereka ini.

1. Basri.

Dia telah dibenarkan pulang ke rumah sebelum Deepavali hari tu setelah
didapati keadaan kesihatannya memuaskan. Sehingga itu tidak
kedengaran lagi suara-suara untuk memotong kakinya itu.

Bagaimanapun, minggu lalu dia telah dimasukkan semula ke Pusat
Perubatan Universiti Malaya akibat betisnya terlangar katil. Harus
diterangkan juga bahawa pehanya telah dibedah untuk mengambil kulit
bahagian itu bagi menutup bahagian tapak kakinya yang juga telah
dibedah sebelumnya. Belum pun baik bahagian peha itu, kini bahagian
betisnya pula perlu dibedah. Khamis lepas, pembedahan tersebut telah
pun dilakukan. Bagaimanapun, menurut isterinya yang telah menghubungi
saya pagi tadi, satu lagi pembedahan ke atas betisnya akan dilakukan
pada hari ini. Kalau tak berjaya, ada berkemungkinan kaki kirinya itu
akan dipotong. Oleh itu, isterinya meminta sangat-sangat agar kita
semua melakukan sembahyang hajat dan berdoa agar kaki Basri tidak
sampai ke tahap perlu dipotong. Itulah pesanan daripada isteri Basri
kepada saya untuk disampaikan kepada kalian semua.

2. Bapa Rosnah.

Menurut apa yang disampaikan kepada saya minggu lalu, bapa Rosnah
sudahpun dibenarkan pulang ke rumah setelah berada dalam wad selepas
raya puasa tempoh hari. Sama-samalah kita berdoa agar keadaan
kesihatan bapanuya yang sedang menghidap barah usus itu cepat sembuh.

3. Zuraidah Ali.

Dia adalah seorang oku penglihatan yang juga berkerusi roda. Dia
adalah bekas pelajar Sek. Men. Tunku Melek di Alor Setar.

Selepas menduduki SPM, keadaan kesihatannya menjadi bertambah
kritikal. Telah beberapa kali keluar masuk hospital. Kini dia sedang
terlantar di Hospital Alor Setar. Ada kalanya, dia berada dalam koma
hingga tidak dapat berinteraksi dengan orang di sekelilingnya. Ada
kalanya dia sedar. Semoga dia juga akan berada dalam doa kita semua
agar akan cepat sembuh.

Apalah daya kita untuk membantu insan-insan yang sedang diuji ini
selain dari memohon kepada Allah SWT agar mereka akan cepat sembuh.
Berdoalah untuk mereka.

Salam dari kejauhan

No comments: