Saturday, November 14, 2009

Bicara Isu

Golongan Cacat Penglihatan Dan Fahaman Shiah
(Sekadar Mukadimah)

Sejak akhir-akhir ini negara dikejutkan dengan kononnya wujudnya
fahaman Wahhabi dalam masyarakat kita. Sebelum ini, sudah terdengar
kisah dan perkhabaran bahawa fahaman Shiah telah pun bertapak dalam
masyarakat kita. Sebenarnya, bagi saya, perkara mengenai kewujudan
fahaman Shiah dalam masyarakat kita bukanlah sesuatu yang baru. Saya
masih ingat lagi, pada dekad 90-an dahulu, saya sendiri pernah
menghadiri satu seminar yang bertemakan "Taqrib Bainal Mazahib"
(Perpaduan Antara Dua Mazhab). Namun demikian, bagi masyarakat umum,
mungkin adalah sesuatu yang agak memeranjatkan bilamana ada pihak yang
mendakwa bahawa fahaman Shiah mula menular dalam kalangan golongan
cacat penglihatan di negara ini.

Persoalannya, benarkah fahaman Shiah benar-benar sudah menular dalam
kalangan golongan cacat penglihatan Islam di negara kita? Jika benar,
bagaimanakah segelintir golongan cacat penglihatan boleh terdedah dan
dipengaruhi oleh fahaman berkenaan? Sudah berapa ramaikah orang cacat
penglihatan yang telah "menganut" fahaman Shiah? Jika dakwaan di atas
benar-benar wujud, bagaimana pula untuk menangani fahaman berkenaan
dalam kalangan golongan cacat penglihatan Islam? Pihak mana pula yang
harus dipertanggungjawab untuk melaksanakannya?

Baru-baru ini, Setiausaha Agung (merangkap Pengerusi Biro Pendidikan
Dan Dakwah) Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia
(PERTIS), En. Abu Hassan, ada memaklumkan kepada saya mengenai
beberapa perkembangan mengenai perkara di atas khasnya dalam kalangan
golongan cacat penglihatan Islam di Negara ini. Tanpa beliau sedari,
beberapa maklumat yang beliau sampaikan kepada saya bukanlah perkara
baru bagi saya. Seterusnya, En. Abu Hassan telah mencadangkan agar
PERTIS selaku satu-satunya NGO untuk golongan cacat penglihatan Islam
di Negara ini menganjurkan satu forum dengan tujuan untuk memberi
pendedahan kepada ahli dan juga masyarakat cacat penglihatan umumnya
mengenai fahaman Shiah. Setelah memikirkannya, akhirnya saya
bersetuju supaya forum berkenaan dianjurkan oleh PERTIS.

Setelah melalui beberapa perbincangan, akhirnya PERTIS telah
memutuskan untuk mengadakan forum yang berkaitan pada pagi esok, 15
November 2009 (Ahad). Forum berkenaan akan diadakan di dewan utama
Kompleks MAB di Brickfields. Ia dijangka akan bermula pada jam 10.00
pagi. Tiga penalis telah diundang bagi menyerikan forum berkenaan,
iaitu Ustaz Wan Mohd Nasir bin Wan Abdul Wahab (pendakwah bebas),
Prof. Madya Dr. Fadhli Hisham (pensyarah dari Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia) dan saya sendiri selaku Naib Yang Dipertua
PERTIS.

Adalah diharapkan semoga forum esok akan sedikit sebanyak dapat
memberi input baru lagi terkini khususnya kepada golongan cacat
penglihatan Islam mengenai isu yang sedang berbangkit. Perlu saya
jelaskan dan tegaskan di sini, bukanlah hasrat dan niat PERTIS ketika
menganjurkan forum di atas untuk menuding dan menetapkan pendirian
bahawa pihak anu itu salah dan pihak polan sahaja yang betul. Hal ini
saya kemukakan kerana, pada petang tadi sewaktu saya singgah di
Brickfields, kedengaran di telinga saya ada pihak yang kononnya akan
membawa "juara" untuk mewakili pihaknya untuk berdebat dengan ahli
penal esok. Saya perlu tegaskan di sini bahawa forum esok bukan
berformatkan perdebatan. Ia hanya sekadar pendedahan secara umum dan
akan disusuli dengan sesi soal jawab ringkas dan terbatas. Besarlah
harapan saya semoga semua pihak yang bakal hadir di forum berkenaan
pagi esok akan bersikap rasional dan profesional.

Insha Allah, dalam posting selanjutnya akan saya muatkan mengenai
perjalanan dan hasil forum tersebut.

No comments: