Friday, August 27, 2010

Genap Setahun Ismail Salleh Menghadap Ilahi

Pada 27 Ogos 2009, sekitar jam 5 pagi, saya menerima SMS yang memaklumkan bahawa Allahyarham YB Senator Prof. Datuk Dr. Ismail Md Salleh telah meninggal dunia. Tatkala itu saya sekeluarga bangun untuk bersahur. Setelah mendapat pengesahan lanjut daripada penghantar SMS berkenaan, saya pun segera menyebarkan maklumat berkenaan menerusi SMS kepada beberapa orang lagi. Antaranya termasuklah kepada bekas guru Allahyarham, seorang dua pegawai di Bahagian Pendidikan Khas, beberapa orang AJK Pusat PERTIS serta beberapa orang rakan yang tersempat oleh saya.



Kini, genap setahun Allahyarham pergi menghadap Ilahi. Pergi yang tidak akan kembali. Hanya yang pasti, kita pasti akan menyusuli. Hanya masanya sahaja yang tidak kita ketahui.

Semasa hayatnya, Allahyarham Ismail telah berjaya melakar sejarah kegemilangan tersendiri yang sukar ditandingi. Beliau merupakan antara orang cacat penglihatan terawal yang berjaya memperoleh ijazah doktor falsafah (phD). Beliau juga merupakan antara pakar ekonomi yang disegani dalam dan luar negara. Kemuncak kepada kerjayanya ialah apabila beliau dilantik sebagai Ahli Dewan Negara (senator) pada 18 Disember 2007. Beliau merupakan orang kelainan upaya (OKU) pertama yang dilantik sebagai senator di negara kita.

Peribahasa Melayu ada mengatakan, yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti. Walau bagaimanapun, peribahasa tersebut setakat ini tidak berlaku setelah pemergian Allahyarham Ismail Salleh. Pada penelitian saya, setakat ini, belum ada tokoh dalam kalangan OKU yang dapat menandingi lakaran sejarah yang telah dilalui oleh Allahyarham Ismail Sallleh.

Semoga roh Allahyarham sentiasa dalam rahmat Ilahi.

No comments: