Saturday, August 21, 2010

Selamat Datang Ke Dunia Siber

Dunia siber dalam kalangan golongan cacat penglihatan kian bersemarak. Kali ini, saya ingin memperkenalkan seorang lagi warga baru dunia siber dalam kalangan orang cacat penglihatan. Blogger baru yang saya maksudkan ialah Tan Ee Beng. Beliau merupakan pelajar di tingkatan 4A di sekolah tempat saya bertugas.



Pelajar yang berpenglihatan terhad (rabun) ini merupakan seorang pelajar yang rajin dan tekun dalam pelajaran. Di dalam kelas, adakalanya beliau akan bertanyakan soalan-soalan yang boleh menguji minda. Ini menunjukkan beliau seorang yang berpengetahuan agak baik.

Selain itu, Tan Ee Beng juga sudah mula menggunakan kemajuan ICT untuk manfaat pelajarannya. Sudah beberapa kali beliau menghantar tugasannya kepada saya melalui email. Walau bagaimanapun, kerancakan penggunaan ICT sebagai kaedah untuk menghantar tugasan agak terganggu buat masa ini kerana kemudahan internet sekolah yang tidak begitu memberangsangkan.

Kepada Tan Ee Beng, diucapkan selamat datang ke dunia maya, satu dunia yang tiada sempadan. Sebenarnya sempadan dunia maya diukur menerusi pengetahuan kita sendiri mengenai dunia tersebut. Sebagai golongan yang tidak berpenglihatan, penerokaan dunia siber merupakan kaedah terbaik untuk kita akses dengan pelbagai maklumat. Ia juga merupakan kaedah terbaik untuk kita melontarkan pandangan, pendapat serta buah fikiran kita mengenai apa sahaja topik dan isu. Jadilah warga siber yang berani dan bertanggungjawab. Jangan sekali-kali menjadi warga siber upahan dan murahan.

Kepada sesiapa yang berminat untuk berkunjung ke laman sesawang Tan Ee Beng, sila layari http://www.mejalogam.blogspot.com, atau klik (enter untuk pengguna perisian pembaca skrin) pada Tan Ee Beng yang tersenarai pada Laman Sesawang Kendalian Blogger Cacat Penglihatan di blog ini.

No comments: