Friday, September 7, 2012

Hotel De Palma Ampang



Sejak 3 September (Isnin sebelah malam) lagi, saya mula menghadiri satu mesyuarat di bawah anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia. Mengikut surat panggilan, mesyuarat berkenaan dijangka tamat pada 8 September (Sabtu). Mesyuarat sedang berlangsung di Hotel De Palma, Ampang.



Satu keistimewaan yang ada pada hotel ini ialah di mana pada setiap waktu solat kita akan dapat mendengar seruan azan yang begitu jelas dan nyata. Justeru tentulah saya mengandaikan bahawa hotel ini berdekatan sangat dengan masjid. Satu ketika, saya ada meminta rakan sebilik menjenguk ke luar kalau-kalau dia ternampak ada masjid yang berhampiran. Katanya, dia tidak nampak pun masjid tetapi masjid yang dimaksudkan mungkin ada di sebalik bangunan yang mengelilingi hotel penginapan kami. Demikianlah pandangan mata kasar beliau.

Pada satu malam, setelah mesyuarat berakhir, saya telah turun ke lobi hotel. Seorang kakitangan hotel menyapa saya dengan begitu mesra sekali. Kami berkenalan dan terus rancak berbual. Dalam perbualan itu, saya bertanya kepada kakitangan berkenaan, dari masjid mana seruan azan yang sering saya dengar? Kakitangan berkenaan menjawab, seruan azan berkenaan dikumandangkan dari hotel ini sendiri. Saya sedikit terkejut. Kata kakitangan itu lagi, di hotel ini (De Palma Ampang), ada sebuah surau yang setaraf dengan masjid. Ia terletak di tingkat tiga. Katanya lagi, memang setiap waktu azan akan dikumandangkan. Selain itu, solat berjemaah memang dilaksanakan pada setiap waktu. Bahkan katanya lagi, solat Jumaat juga memang diadakan di surau berkenaan pada setiap Jumaat. Menurut kakitangan itu lagi, sewaktu hari raya baru-baru ini, takbir turut diadakan dan solat sunat aidil fitri juga turut diadakan di surau berkenaan.

Menurut kakitangan berkenaan lagi, memang ada kakitangan tetap hotel yang bertugas sebagai imam dan bilal di surau berkenaan. Untuk solat Jumaat pula, selain kakitangan hotel dan mereka yang sedang berurusan yang menjadi jemaahnya, orang yang tinggal di sekitar juga boleh datang untuk sama-sama mengerjakan solat Jumaat di situ. Bagi saya, maklumat yang saya perolehi daripada kakitangan berkenaan sungguh mengujakan. Setakat yang saya ketahui, jarang sangat sebuah hotel menyediakan kemudahan solat kepada pengunjung Islam sebegitu rupa.



Alhamdulillah, tengah hari tadi saya berkesempatan untuk mengerjakan solat Jumaat di Hotel De Palma Ampang. Nama suraunya ialah Surau Jumaat Nurul Hikmah. Sebagaimana yang saya nyatakan, ia terletak di tingkat 3 hotel berkenaan. Inilah kali pertama saya berpengalaman engerjakan solat Jumaat dalam sebuah hotel. Mengikut saksi mata, para jemaah yang hadir memang ramai. Tempat solatnya juga selesa dan berhawa dingin. Berdasarkan beberapa pengumuman yang telah disampaikan oleh pihak pentadbir surau sebelum bermulanya solat Jumaat tadi, selain daripada mengadakan solat secara berjemaah 5 waktu, surau ini juga aktif dalam menganjurkan siri kuliah dan ceramah sama ada dalam bahasa Melayu mahupun dalam bahasa Inggeris. Manakala audiennya pula terdiri daripada kakitangan hotel dan juga mereka yang menginap di hotel ini. Di samping itu, surau ini juga turut menganjurkan majlis qurban bersempena dengan hari raya haji yang akan datang.



Inilah antara keunikan yang ada pada Hotel De Palma Ampang. Semoga perkara yang baik ini akan sentiasa berlanjutan sampai bila-bila. Manakala kita pula selaku umat Muhammad, sepatutnya mendoakan agar kebakan yang sedang dilakukan oleh pihak hotel De Palma akan berkekalan dan sentiasa dalam rahmat Allah hendaknya.



Saya sekadar berkongsi perkara menarik yang saya alami sendiri.

No comments: