Friday, October 26, 2012

Salam Aidil Adha

Hari ini, 10 Zulhijjah, seluruh umat Islam menyambut ketibaan hari raya aidil adha. Ia juga dikenali sebagai hari raya haji atau hari raya qurban. Bagi sesetengah masyarakat Islam, hari raya haji ini dianggap lebih meriah dan lebih besar. Justeru tidak hairanlah jika di sesetengah tempat di negara kita sendiri, perayaan ini disambut lebih meriah jika dibandingkan dengan hari raya aidil fitri. Lagi pun, bersempena dengan kehadiran hari raya haji ini, Allah telah mengharamkan kepada umat-Nya yang beriman daripada mengerjakan puasa selama empat hari berturut-turut iaitu bermula pada 10 Zulhijjah.

Bersempena dengan kehadiran hari raya haji juga, umat Islam amat dituntut supaya melaksanakan ibadah qurban. Maka itulah hari raya ini juga turut dikenali sebagai hari raya haji. Binatang yang boleh digunakan untuk pelaksanaan ibadah qurban juga telah ditentukan.
Sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W. merupakan titisan zuriat yang telah diselamatkan daripada peristiwa dua qurban. Bersempena dengan kehadiran hari raya haji kali ini, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari raya haji kepada seluruh muslimin di mana jua berada. Semoga sambutan hari raya haji kali ini akan membawa lebih makna kepada kita semua.
Salam dari Kuantan.

No comments: