Thursday, July 4, 2013

Norhar Majid Masih Dirawat di HKL



Norhar Majid merupakan salah seorang sahabat lama saya. Selain itu, beliau juga merupakan antara kakitangan lama yang masih berkhidmat di ibu pejabat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS).


(Norhar Majid sewaktu bercerita mengenai pengalamannya jatuh lubang sedalam 10 kaki pada 3 Januari 2012)


Awal petang semalam, Norhar telah dihantar ke HKL apabila kakitangan PERTIS yang lain melihat beliau lesu dan kelihatan seolah sedang menahan sakit. Sebelumnya, pada sebelah pagi beliau bersama seorang lagi rakan telah melaksanakan kerja luar untuk PERTIS. Namun demikian, melihatkan keadaan Norhar yang semakin tidak sihat, rakan berkenaan telah membawa beliau balik semula ke ibu pejabat PERTIS. Pada mulanya rakan berkenaan ingin menghantar beliau ke klinik yang berhampiran tetapi Norhar enggan. Maka itulah rakan berkenaan telah menghantar Norhar ke ibu pejabat PERTIS. Kalau ikutkan Norhar, beliau tidak mahu dihantar ke HKL. Namun demikian, kakitangan PERTIS telah bertindak dengan betul dan bijak apabila tidak menghiraukan permintaan Norhar supaya beliau tidak dihantar ke HKL.


Di HKL, setelah menerima pemeriksaan doktor, beliau terus dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU). Doktor memberitahu, Norhar diserang sakit jantung. Setelah dirawat beberapa jam di ICU dan setelah keadaannya mula stabil, Norhar telah dipindahkan ke CCU pula.


Saya berkesempatan menziarahi beliau petang semalam. Sewaktu saya di sisi katilnya, suaranya lemah, tetapi masih boleh bercakap.


(Antara yang menziarahi Norhar petang semalam)



Selain saya, beberapa rakan lain turut menziarahi beliau semalam. Di samping itu, dua orang adiknya yang menetap di Kelang turut berada di hospital.


Hari ini, saya tidak berkesempatan untuk menziarahinya. Namun begitu, maklumat yang saya perolehi daripada mereka yang menziarahinya siang tadi, situasi beliau masih belum begitu stabil. Walau bagaimanapun, beliau boleh bercakap lebih baik daripada semalam. Menurut maklumat yang sampai kepada saya, ramai juga rakan-rakan yang datang menziarahi beliau hari ini. Salah seorang yang menziarahi beliau memberitahu saya, Norhar sudah meminta kepada doktor untuk pulang ke rumah!


Kita semua sentiasa mendoakan semoga Norhar cepat sembuh.


Sebagai maklumat, Norhar ditempatkan di wad CCU, tingkat 4, HKL.





No comments: