Tuesday, July 7, 2015

Ahmad Qusairi Md Zizi: Qari Cacat Penglihatan




Saudara Ahmad Qusairi bin Md Zizi merupakan seorang yang cacat penglihatan. Beliau adalah lulusan diploma dari Darul Quran, JAKIM di Kuala Kubu Baru. Selain merupakan seorang yang hafaz Quran, beliau merupakan seorang yang boleh membaca Alquran secara bertaranum dengan baik. Ia amat sesuai dengan kelebihan yang dikurniakan kepadanya iaitu memiliki suara yang lunak terutamanya ketika mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Alquran Al-Karim. Kini beliau sedang bertugas di Darul Quran, Kuala Kubu Baru.

(Ahmad Qusairi sedang memimpin bacaan zikir munajad dalam satu majlis di Terengganu pada tahun 2013)


Oleh kerana kebolehan dan bakat semula jadi yang ada kepada beliau, maka Saudara Ahmad Qusairi sering diundang untuk memperdengarkan bacaan Alquran secara bertaranum di pelbagai majlis. Kalau di peringkat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), Saudara Ahmad Qusairi seolah-olahnya “sudah diikat kontrak” untuk memperdengarkan bacaan Alquran secara bertaranum di hampir setiap majlis anjuran persatuan berkenaan. Selain PERTIS, Saudara Ahmad Qusairi juga turut diundang oleh pelbagai badan bukan kerajaan lain untuk memperdengarkan bacaan Alquran secara bertaranum.

Selain daripada membaca Alquran, beliau juga sering diminta untuk mengetuai bacaan selawat, zikir munajad dan sebagainya dalam pelbagai majlis. Apa yang bagusnya, jika tiada sebarang keuzuran, beliau akan cuba memenuhi setiap undangan yang diajukan kepadanya.

Sebagai maklumat bersama, selain daripada hafiz Alquran, Saudara Ahmad Qusairi juga mahir dengan tulisan Alquran (Alquran Braille). Pengetahuan asas bahasa Arab yang dimilikinya merupakan nilai tambah yang memantapkan lagi kemahiran beliau dalam bidang Alquran. Justeru, apabila PERTIS melibatkan beliau sebagai salah seorang ahli dalam Jawatankuasa Alquran Braille yang baru ditubuhkan, bagi saya ia merupakan satu langkah yang tepat. Kemahiran yang beliau miliki harus dimanfaatkan sepenuhnya oleh PERTIS bagi tujuan untuk memartabatkan lagi Alquran Braille.

Semoga beliau istiqamah dalam apa yang sedang dilakukannya.

Ahmad Qusairi mengaji

No comments: