Sunday, May 28, 2017

Hari Pertama Ramadhan 1438H





Hari ini, umat Islam telah memasuki hari kedua untuk bulan Ramadhan bagi tahun ini. Dalam bulan ini, nikmat dan rahmat Allah amat melimpah-ruah. Manakala setiap muslim pula amat dituntut agar memanfaatkan bulan ini dengan melaksanakan amalan-amalan yang diredhai Allah pada setiap ketika tanpa mengira siang atau malam. Semua orang Islam amat berharap semoga setiap amalan yang telah dilakukan akan diterima Allah. Demikianlah.

Namun demikian, berdasarkan sumber berita, hari pertama bulan Ramadhan tahun ini secara umumnya bukanlah satu permulaan yang menggembirakan bagi umat Islam sedunia. Pelbagai peristiwa yang tidak sepatutnya berlaku telah terjadi di merata tempat. Di Iraq, pertempuran telah berlaku di barat Mousul yang mengakibatkan kehilangan nyawa sesama umat Islam. Di timur Afghanistan, serangan puak tertentu juga telah mengakibatkan kematian dalam kalangan umat Islam. Di Marawi, Filipina, operasi pihak tentera di sana telah mengakibatkan puluhan ribu umat Islam di bandar berkenaan menghadapi kesukaran pada hari pertama Ramadhan.

Kesemua peristiwa malang di atas serta banyak lagi peristiwa yang serupa dengannya menunjukkan pertelagahan dan perkelahian terutamanya dalam kalangan umat Islam sendiri sudah tidak kenal batasan lagi. Mereka sudah tidak lagi kenal dengan bendera putih walaupun bersempena dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Pergaduhan dan bunuh-membunuh dalam kalangan umat Islam kini berlaku tanpa mengira waktu dan tempat. Bulan Ramadhan sudah tidak lagi dihormati. Orang Islam sudah tidak malu lagi untuk bertelagah sesama sendiri walaupun dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Kepentingan mazhab, puak atau kumpulan tertentu lebih diutamakan daripada kemaslahatan agama Islam itu sendiri.

Bersama-samalah kita berdoa semoga hal yang serupa tidak menimpa kita di tanah air tercinta ini. Kita harus bersyukur sebanyaknya kerana secara umumnya kita masih mengecapi keamanan, satu nikmat yang tidak ternilai harganya. Dengan kemanan yang kita sama-sama kecapi ini, kita dapat memasuki gerbang Ramadhan tahun ini dengan aman, dapat melaksanakan ibadah puasa dengan tenteram dan dapat melaksanakan setiap ibadah lain dengan baik dan sempurna, insha-Allah.

Marilah bersama-sama kita berdoa semoga pertemuan kita dengan Ramadhan kali ini bukanlah satu pertemuan yang sia-sia. Amat rugilah seseorang hamba Allah bila dia bertemu dengan Ramadhan, dia tidak mendapat keampunan daripada Allah. Barang dijauhkan Allah kita semua daripadanya.

Ramadhan Karim.


No comments: