Tuesday, May 4, 2010

Merekakah Generasi Yang Dilahirkan Untuk Golongan Seperti Kami?

Saya pernah menulis melalui blog ini bahawa Fakulti Quran Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) merupakan institusi pengajian tinggi (IPT) yang pertama di negara ini yang ada menawarkan kursus berkaitan penulisan Alquran melalui kaedah Braille. Sehingga kini pun, USIM masih merupakan IPT tunggal yang menawarkan kursus berkenaan di negara kita.

Baru-baru ini, sebilangan pelajar tahun akhir daripada Fakulti Quran Sunnah, USIM, telah meminta bantuan saya untuk menyemak dan menilai hasil projek tahun akhir mereka. Perlu saya jelaskan di sini, saya bukan menyemak dan menilai hasil projek ilmiah mereka bagi pihak universiti, tetapi sekadar membantu para penuntut berkenaan untuk menyempurnakan hasil projek ilmiah mereka secara sukarela semata-mata. Lagi pun, tenaga pengajar yang sedia ada sememangnya berkebolehan. Selain itu, para penuntut berkenaan telah menunjukkan minat yang mendalam terhadap Braille. Jadi, adalah menjadi tugas dan tanggungjawab saya untuk terus menyemarakkan lagi minat mereka yang sedang marak membara itu.



Sebagai projek ilmiah tahun akhir mereka, para penuntut berkenaan telah membuat tulis pindah daripada tulisan biasa kepada tulisan Braille. Apa yang menariknya, buku-buku yang digunakan sebagai bahan untuk ditulis pindah merupakan buku-buku yang sepenuhnya bertulisan Jawi dan juga terdapat banyak ayat-ayat Alquran. Dengan erti kata lain, para penuntut yang terlibat telah menyalin semula buku-buku tertentu yang pada asalnya bertulisan biasa ke dalam bentuk tulisan Braille. Sayugia dinyatakan di sini, semua penuntut yang terlibat merupakan mereka yang berpenglihatan. Seperkara lagi, jumlah halaman yang terlibat untuk satu-satu buku pula bukannya sehelai dua, tetapi berpuluh halaman untuk satu-satu buku. Bahkan ada sebuah buku bila dicetak ke dalam bentuk Braille, ia mengandungi sehingga 200 halaman dalam cetakan Braille. Kalau tak silap saya, terdapat sekitar 5 judul buku yang terlibat dengan projek berkenaan. Bila dicetak ke dalam Braille, ia melibatkan sekitar 15 jilid kesemuanya.



Setelah meneliti dan menyemak hasil projek para penuntut berkenaan, saya dapati, secara umumnya para penuntut berkenaan sememangnya berkebolehan dalam sistem tulisan Braille, khususnya yang berkaitan dengan kaedah penulisan Jawi dan Alquran Braille. Bahkan ada beberapa penuntut telah menunjukkan kemampuan serta kemahiran dalam tulisan Jawi dan Alquran Braille yang agak mengkagumkan. Para penuntut berkenaan bukan sahaja berjaya menulis pindah bahan-bahan berbentuk teks daripada tulisan biasa ke dalam bentuk Braille, bahkan ada di antara mereka yang mampu untuk menulis pindah kotak dan jadual daripada bentuk cetakan biasa ke dalam bentuk Braille Dengan baik.



Pada dasarnya, para penuntut ini memang tiada pengalaman langsung khususnya dengan dunia golongan cacat penglihatan. Mereka juga tidak pernah kenal secara dekat apa itu Braille serta peralatan untuk menulis Braille. Bahkan kebanyakan antara mereka bergaul dengan orang buta pun tidak pernah sebelum ini. Namun demikian, bagi saya, minat, kesungguhan serta semangat yang telah mereka tunjukkan untuk mempelajari dan mendalami sistem tulisan Braille, khususnya yang berkaitan dengan Jawi dan Alquran Braille merupakan sesuatu yang mengkagumkan.

Bilamana para penuntut berkenaan bersungguh-sungguh untuk mempelajari sistem tulisan Braille, terutamanya Jawi dan Alquran Braille, maka sudah tentulah saya mesti bersungguh-sungguh pula untuk membantu mereka. Sikap kesungguhan mereka tidak setakat di bibir semata-mata. Hasil projek yang mereka berjaya hasilkan merupakan bukti tentang kesungguhan mereka. Kalau ungkapan bersungguh-sungguh itu setakat di bibir sahaja dan setelah bertahun-tahun masih tidak khatam dalam Braille lagi, maka itu tidak bersungguh namanya.



Sebagai kesinambungannya, para penuntut daripada fakulti yang sama yang akan melangkah ke tahun akhir semester hadapan juga telah mula mengorak langkah ke arah penghasilan projek yang sama bagi judul yang lain pula. Mereka sanggup menemui saya di ibu pejabat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) untuk mendapatkan pendedahan lanjut khususnya berkaitan penggunaan perisian yang sesuai untuk mereka gunakan ke arah penghasilan projek itu nanti.



Kepada penuntut yang berkenaan, besarlah harapan saya serta kami semua agar ilmu berkaitan Braille yang telah diperolehi tidak disia-siakan begitu sahaja. Terokailah ruang dan peluang di mana ada agar ilmu yang telah dipelajari itu dapat dimanfaatkan. Jika tidak menjadi keberatan, bila tiba masa yang sesuai nanti, marilah menyertai kami dalam usaha menegakkan kalimah Allah di muka bumi yang fana ini.



Mungkin, mereka ini adalah generasi yang dilahirkan untuk bersama-sama kami suatu hari nanti. Hanya Allah yang terlebih mengetahuinya.

1 comment:

Mama Haikal said...

assalamualaikum.
saya sungguh terharu dan berbangga atas kesungguhan yang ditunjukkan oleh pelajar terbabit. mudah-mudahan dengan pengelibatan dan kefasihan orang normal menulis jawi dan alqur'an braille, akan memberi lebih munafaat kepada gulungan OKU pengelihatan islam dalam mendapat bahan bacaan yan berbentuk tulisan jawi.
terima kasih atas minat anda.