Sunday, May 9, 2010

Selamat Hari Ibu

Hari Ahad kedua dalam bulan Mei telah disefakati sebagai Hari Ibu. Oleh itu, bersempena dengan hari tersebut, bermacam aktiviti telah dianjurkan, khususnya di peringkat keluarga sebagai meraikan Hari Ibu. Ia juga bertujuan sebagai tanda penghormatan setiap anak kepada ibu masing-masing.

Di samping itu, Hari Ibu juga turut dimeriahkan lagi dengan pelbagai rancangan yang telah diatur oleh media elektronik bersempena hari tersebut. Ada rancangan khas untuk mengucapkan selamat Hari Ibu kepada ibu masing-masing oleh para pendengar. Ada juga rancangan berasaskan kenangan kepada ibu. Selain itu, lagu-lagu yang bertemakan ibu juga banyak disiarkan menerusi corong-corong radio, sama ada radio kerajaan mahupun radio swasta. Ini menunjukkan, semua pihak ingin melahirkan rasa sayang dan kasih mereka terhadap insan yang berstatus ibu dengan pelbagai cara pada hari ini.



Saya sendiri dapat merasakan kasih seorang ibu sejak dari kecil lagi. Bagi saya, yang paling terbesar kasih ibu kepada saya ialah bilamana beliau dengan penuh keikhlasan sudi menerima saya yang tidak berpenglihatan ini sebagai anaknya. Sejak lahir dan setelah mengetahui saya tidak berpenglihatan, ibu saya tidak sekali-kali membuang saya di tong-tong sampah, atau meninggalkan saya di masjid atau di halaman surau. Ibu saya juga tidak memberikan saya kepada orang lain untuk dipelihara, sedangkan kehidupan keluarga kami waktu itu bukanlah senang mana. Arwah nenek saya pernah memberitahu saya, ibu saya tidak sekali-kali memberikan saya untuk dipelihara oleh nenek saya walaupun diminta beberapa kali.

Setelah usia tiba untuk masuk sekolah (sekolah rendah), ibu sayalah yang banyak bergerak ke sana dan ke mari untuk menguruskan persekolahan saya. Pada masa yang sama, ramai juga saudara-mara saya di kampung waktu itu yang tidak bersetuju agar saya dihantar ke sekolah. Kononnya akan menyusahkan orang lain. Maklumlah saya akan disekolahkan di Johor Baru dan akan tinggal di asrama pula. Namun begitu, sikap tegas ibu saya yang ingin saya bersekolah tidak terbantah lagi oleh kaum keluarga yang lain. Demikianlah besarnya kasih seorang ibu.

Oleh itu, marilah sama-sama kita menyayangi para ibu kita sepanjang masa dan bukan pada hari tertentu sahaja. Kasih ibu tak mungkin terbalas oleh kita walaupun dengan kita memperhambakan diri untuknya sepanjang hayat. Kasih sayang seorang ibu juga tiada ternilai harganya walaupun dengan harta kepunyaan si Qarun.

Marilah kita sama-sama berbakti kepada ibu kita selagi hayatnya masih ada. Kepada mereka yang ibunya telah menghadap Ilahi, marilah sama-sama kita ingati ibu kita dalam doa dan surah Alfatihah.

Kalaulah semua anak mengasihi ibu masing-masing sebagaimana kasih sayang yang pernah dicurahkan kepada mereka oleh si ibu, saya rasa, negara kita mungkin memerlukan hanya sebuah dua sahaja rumah untuk menempatkan orang-orang tua.

Saya mengucapkan selamat Hari Ibu kepada semua yang berstatus ibu.

No comments: