Sunday, May 2, 2010

Mesyuarat Agung Ketiga PERTIS Negeri Sembilan



Pada 1 Mei 2010 (Sabtu), Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Wilayah Negeri Sembilan Darul Khusus telah mengadakan Mesyuarat Agungnya yang Ketiga. Mesyuarat telah berlangsung di pejabat PERTIS Wilayah Negeri Sembilan, di No. 16, Taman Shukor, Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan. Selaku Naib Yang Dipertua (NYDP) PERTIS Pusat, saya telah dijemput untuk merasmikan mesyuarat berkenaan.



Mesyuarat tersebut telah dihadiri seramai 12 orang Ahli biasa dan 6 orang Ahli Bersekutu. Selain itu, beberapa orang pemerhati daripada PERTIS Pusat juga turut hadir dalam mesyuarat tersebut. Untuk maklumat kita bersama, setakat ini PERTIS Wilayah Negeri Sembilan mempunyai seramai 75 ahli kesemuanya yang merangkumi sama ada kategori Ahli Biasa dan juga Ahli Bersekutu.



Dalam ucapan perasmian, saya antara lain mengatakan, dalam usaha kita menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini, rintangan dan cabaran adalah asam garam dan merupakan perkara biasa. Oleh itu, saya berharap supaya sikap putus asa, merajuk atau yang seumpamanya tidak sepatutnya ada dalam kamus barisan pemimpinnya. Seterusnya, saya memaklumkan bahawa, PERTIS Wilayah Negeri Sembilan merupakan PERTIS peringkat negeri yang pertama mempunyai laman web sendiri. Oleh itu, saya menggesa supaya PERTIS di negeri-negeri lain agar mengikut jejak langkah PERTIS Negeri Sembilan. Akhirnya, saya juga tidak lupa mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada mereka yang telah hadir dalam mesyuarat agung kali ini.



Sebelumnya, dalam ucapannya, Saudara Mohd Hairie Aris selaku Pengerusi PERTIS Wilayah Negeri Sembilan sesi 2009-2010 antara lain meminta berbanyak maaf jika sekiranya dalam tempoh setahun beliau sebagai pengerusi terdapat sebarang kekurangan bagi PERTIS Negeri Sembilan. Seterusnya, beliau memaklumkan tidak akan mempertahankan jawatannya selaku Pengerusi PERTIS Negeri Sembilan untuk sesi 2010-2011.

Setelah selesai upacara perasmian, sekitar jam 11.30 pagi, mesyuarat pun bermula. Mesyuarat kali ini telah dipengerusikan oleh En. Abu Hassan Ashari bin Razak, Setiausaha Agung PERTIS Pusat merangkap Penyelaras PERTIS Negeri Sembilan. Mesyuarat kali ini telah berjalan dengan baik dan lancar.

Sekitar jam 1.15 tengah hari, mesyuarat berakhir. Berikut adalah barisan kepimpinan PERTIS Wilayah Negeri Sembilan untuk sesi 2010-2011:

1. Pengerusi: Ustaz Kamal bin Majid (Ahli Biasa);
2. Naib Pengerusi: Saudara Mohd Hairie bin Aris (Ahli Biasa);
3. Setiausaha: Pn. Sabariah binti Zakaria (Ahli Bersekutu);
4. Bendahari: En. Abdullah bin Abu Bakar (Ahli Bersekutu);
5. AJK Biasa: Cikgu Haji Hasnan bin Madon (Ahli Biasa);
6. AJK Biasa: Cik Sfmiah RS binti Jaini (Ahli Bersekutu).



Untuk pengetahuan bersama, Ahli Biasa ialah ahli-ahli PERTIS yang terdiri daripada mereka yang tidak berpenglihatan. Manakala Ahli Bersekutu pula ialah ahli-ahli PERTIS yang terdiri daripada mereka yang berpenglihatan.



Apa yang menarik di sini ialah penyertaan daripada Ahli Bersekutu (mereka yang berpenglihatan) agak ketara dalam barisan pimpinan PERTIS Wilayah Negeri Sembilan bagi sesi 2010-2011. Ini menunjukkan bahawa setidak-tidaknya usaha khususnya PERTIS Wilayah Negeri Sembilan ke arah memasyarakatkan PERTIS itu sendiri semakin membuahkan hasil.

Tahniah diucapkan kepada barisan kepimpinan baru PERTIS Negeri Sembilan. Saya juga tidak lupa mengucapkan jutaan terima kasih kepada golongan berpenglihatan yang juga merupakan ahli bersekutu PERTIS yang banyak mendokong usaha kami untuk berdakwah mengikut kemampuan dan cara kami.

No comments: