Tuesday, December 6, 2011

Peristiwa Hitam 10 Muharram

Tarikh 10 Muharram merupakan antara tarikh yang telah menggarapkan banyak peristiwa sama ada peristiwa suka mahupun duka. Justeru beberapa amalan sunat turut dituntut supaya kita melakukannya bila datangnya tarikh 10 Muharram. Terima kasih saya ucapkan kepada Firdaus Khairi, salah seorang bekas anak murid saya, yang telah menghantar menerusi SMS mengenai beberapa amalan yang sunat dilakukan bersempena dengan kedatangan tarikh 10 Muharram.

Salah satu peristiwa besar yang telah berlaku selepas kewafatan Rasulullah pada tarikh 10 Muharram ialah pembunuhan ke atas Saidina Hussein bin Ali, cucu baginda Rasulullah sendiri. Peristiwa menyayat hati itu telah berlaku pada 10 Muharram tahun 61 Hijrah. Ia telah berlaku di sebuah tempat bernama Karbala. Peristiwa pembunuhan ke atas cucu Rasulullah berkenaan tidak terhenti setakat itu sahaja. Implikasi daripada peristiwa tersebut turut memberi kesan kepada perjalanan sejarah umat Islam hingga kini.

Saidina Hussein bin Ali bin Abu Talib bin Abdul Muttalib merupakan cucu Rasulullah kerana ibunya, Saidatina Fatimah merupakan puteri kepada Rasulullah. Saidina Hussein telah dilahirkan di Madinah di sekitar tahun ke-5 Hijrah. Adalah diriwayatkan sewaktu kelahirannya, Rasulullah telah menangis teresak-esak. Bila ditanya mengapa baginda menangis, Rasulullah menjawab yang antara lain katanya suatu hari nanti cucu baginda ini akan dibunuh orang.


“.... Setelah menimang-nimang beberapa saat lamanya, beliau (Rasulullah) meletakkan cucu yang baru lahir itu di atas pangkuannya. Begitu beliau mengamat-amati cucu yang dipangkunya itu, wajah beliau yang semulanya cerah berseri-seri mendadak berubah menjadi suram, kemudian sambil memeluk cucunya beliau menangis teresak-esak.... dengan suara parau sambil menahan tetesan air mata beliau menjawab, aku menangisi anakku ini, kerana kelak ia akan dibunuh oleh orang-orang durhaka”.


(Sumber: Alhusain bin Ali R.A. Pahlawan Besar, ooleh HMH Alhamid Alhusaini, halaman 3).

Semasa kecilnya, Saidina Hussein amat dikasihi oleh baginda Rasulullah. Berbeza daripada saudaranya, Saidina Hassan bin Ali, Saidina Hussein merupakan seorang yang tegas. Saidina Hussein juga merupakan seorang yang cerdik, bijaksana serta amat warak. Beliau mendapat tarbiah langsung daripada Rasulullah, bapanya Saidina Ali dan juga daripada ibunya Saidatina Fatimah Az-Zahrah. Maka itulah keilmuannya dalam hal ehwal agama tidak perlu dipertikaikan lagi.

Semasa rumah Khalifah Uthman bin Affan dikepung oleh para pemberontak, Saidina Hussein dan saudaranya Saidina Hassan dikatakan telah ditugaskan untuk menjaga pintu rumah Khalifah Uthman daripada dibolosi oleh para pemberontak berkenaan. Sebab itulah juga ada diriwayatkan, rumah Khalifah Uthman berjaya dibolosi juga melalui bumbung rumahnya.

Menurut catatan sejarah, sebelum Khalifah Muawiyah bin Abi Sufian menghembuskan nafas terakhirnya, beliau ada berpesan kepada anaknya Yazid yang juga bakal menggantikannya, antara lain pesan Muawiyah, Sekiranya engkau (Yazid) dapat menawan Hussein dalam peperangan, hendaklah engkau memaafkannya dan membebaskannya. Pesanan Muawiyah menunjukkan bahawa beliau sendiri mengakui kemuliaan Saidina Hussein bin Ali. Sayangnya pesanan Muawiyah itu telah diabaikan oleh Yazid kemudiannya.



Pertempuran di Karbala berlaku di antara kumpulan yang dipimpin oleh Saidina Hussein yang merupakan ahli keluarganya serta pengikut setia beliau, dengan tentera Yazid yang diketuai oleh Umar bin Saad dengan dipantau oleh Shammar bin Ziiljauzan. Sejak dari awal lagi pertempuran ini tidak seimbang kerana jumlah pengikut Saidina Hussein hanya sekitar 72 orang sahaja, sedangkan tentera Yazid pula dikatakan berjumlah sehingga 4 ribu orang. Walaupun Saidina Hussein amat menyedari keadaan yang tidak seimbang ini, namun demi akidah dan maruah, beliau tetap bersemangat untuk mempertahankannya. Demikianlah Saidina Hussein.

Pertempuran di Karbala berakhir dengan kematian Saidina Hussein. Saidina Hussein mati bila dipanah oleh salah seorang tentera Yazid ketika beliau hendak mengambil air untuk putranya, Ali Zainal Abidin yang ketika itu sedang sakit. Melihatkan Hussein rebah, seorang lagi tentera Yazid dengan pantas telah menerpa dan memancung kepada Hussein. Perbuatan tentera tersebut mungkin bertujuan untuk mendapatkan pujian, anugerah atau laba daripada khalifah Yazid bin Muawiyah yang memerintah ketika itu.

Pasukan tentera Yazid memang mengetahui bahawa kekuatan mereka jauh lebih besar daripada kekuatan Saidina Hussein dan para pengikutnya. Mereka juga tahu orang yang ingin mereka lawan ialah Saidina Hussein bin Ali bin Abi Talib, cucu kepada Rasulullah. Bahkan sesetengah daripada tentera Yazid yang terlibat dalam medan pertempuran tersebut pernah melihat dan bertemu dengan datuknya, Rasulullah. Mereka amat sedar, bila mereka mengucapkan dua kalimah syahadah, nama ”Muhammad” yang mereka sebutkan dalam pengakuan itu adalah datuk kepada Saidina Hussein. Mereka juga amat sedar Saidina Hussein adalah cucunda kesayangan Rasulullah. Mereka mengetahui kemuliaan yang ada pada Saidina Hussein. Namun begitu, demi habuan duniawi semata-mata, mereka teruskan juga bertempur hingga akhirnya terbunuhlah Saidina Hussein.

Para ulamak serta ahli sejarah sependapat bahawa kematian Saidina Hussein di Karbala merupakan satu peristiwa hitam dalam sejarah umat Islam. Golongan yang paling bersedih dengan peristiwa hitam berkenaan ialah golongan Syiah. Bagi Golongan ini, pembunuhan Saidina Hussein merupakan suatu tragedi yang sangat besar dan pembunuhnya serta mereka yang terlibat menentang Saidina Hussein adalah mereka yang telah melakukan kesalahan yang besar. Justeru, ahli sejarah telah menggaris 4 kesalahan besar yang telah dilakukan oleh Khalifah Yazid bin Muawiyah dan salah satunya ialah bertanggungjawab ke atas kematian Saidina Hussein.

Bagi golongan Syiah, adalah kurang wajar kita bersuka-sukaan pada tarikh 10 Muharram memandangkan pada tarikh tersebutlah cucunda kesayangan Rasulullah telah dibunuh. Bagi mereka, kita seharusnya berdukacita dan melahirkan rasa dukacita di atas tragedi tersebut.

No comments: