Thursday, December 8, 2011

Sembang Tengah Hari

Cakap-cakap Mengenai Tarikh Pilihanraya

Hari ini, seperkara yang tidak boleh disembunyikan lagi ialah cakap-cakap mengenai bila pilihanraya umum ke-13 akan dilaksanakan. Cakap-cakap hal ini sudah meluas dan merata di seantero pelusuk negara. Ia seakan tidak boleh dibendung lagi. Nampaknya semakin ramai orang tanpa mengira siapa berminat bercakap mengenainya.

Di mana-mana sahaja kita pasti akan terdengar orang ramai bercakap mengenai pilihanraya umum ke-13. Di kedai, gerai dan warung ia memang merupakan antara topik hangat. Di desa dan bandar topik ini kian membesar. Di surau dan masjid juga tidak terkecuali di mana sesetengah para jemaahnya turut bercakap mengenai tarikh pilihanraya yang akan datang, tapi mereka akan bercakap mengenainya sebelum atau sesudah solat dan bukan sewaktu solat. Kalau di sekolah, saya tak pasti pula kerana sekarang musim cuti sekolah.

Mengikut peraturan yang sedia ada, penggal parlimen sekarang akan berakhir pada 8 Mac 2013. Sekiranya pada tarikh tersebut parlimen masih belum dibubarkan lagi, maka ia mempunyai tempoh selama 60 hari lagi dari tarikh berkenaan untuk dibubarkan. Sekiranya selepas tempoh berkenaan parlimen masih lagi belum dibubarkan, maka ia akan terbubar dengan sendirinya. Demikianlah menurut sedikit pengetahuan saya mengenainya, itu pun kalau saya tak siilap. Ini bermakna, penggal parlimen sekarang masih mempunyai baki tempoh sekurang-kurangnya setahun dan 3 bulan lagi untuk dibubarkan.

Kalau tak silap saya juga, ke bawah duli Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk membubarkan parlimen di peringkat Persekutuan di atas nasihat daripada YAB Perdana Menteri. Manakala di peringkat negeri pula, raja-raja di negeri-negeri berkenaan mempunyai kuasa untuk membubarkan dewan undangan negeri masing-masing juga dengan nasihat daripada menteri-menteri besar di negeri-negeri yang berkenaan.

Seperkara yang harus kita sama-sama faham ialah hal mengenai pilihanraya adalah bidang kuasa sesebuah negeri. Ini bermakna, tidak semestinya sesebuah negeri itu akan mengadakan pilihanraya serentak dengan pilihanraya peringkat Persekutuan. Walau bagaimanapun, pada amalan yang sedia terpakai, pilihanraya Persekutuan kebiasaannya diadakan serentak dengan negeri-negeri di semenanjung. Walau bagaimanapun, tidaklah bertentangan dengan peraturan yang sedia ada jika mana-mana negeri tidak membubarkan dewan undangan negeri masing-masing serentak dengan pembubaran parlimen peringkat Persekutuan asalkan tempoh untuknya bagi meneruskan penggal dewan undangan negeri yang sedang berjalan masih ada. Demikianlah.

Apabila Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, pilihanraya peringkat negeri di kedua-dua negeri berkenaan telah diadakan berasingan daripada pilihanraya peringkat Persekutuan. Setelah lebih40 tahun, barulah negeri Sabah mula mengadakan pilihanraya peringkat negeri serentak dengan peringkat Persekutuan bermula pilihanraya umum ke-12 yang lalu, itu pun kalau saya tak silap. Ini bermakna, hanya negeri Sarawak sahaja yang masih melaksanakan pilihanraya peringkat negeri berasingan daripada pilihanraya peringkat Persekutuan. Itu pun kalau saya tak silap juga. Harap-harapnya saya benar-benar tak silap, insha-Allah.

Mengapa orang ramai semakin ramai bercakap mengenai pilihanraya ke-13?

Bak kata pepatah orang tua-tua, kalau tak ada angin tak akan pokok boleh bergoyang. Kebiasaannya bila sesuatu perkara hendak terjadi, adalah tanda-tanda tertentu yang muncul lebih dahulu. Umpamanya, bila hari hendak siang, ada tanda-tandanya sampai orang dulu-dulu boleh cipta gurindam mengenai alamat hari nak siang. Kalau hari hendak hujan pun ada tanda-tandanya hinggakan orang buta pun boleh tahu secara umum bahawa hujan akan turun tidak lama lagi.

Begitulah juga dengan pilihanraya ke-13. Mengapa orang ramai sudah heboh bercakap mengenainya? Jawapannya ialah kerana mereka sudah dengar beberapa tanda besar mengenainya. Sebilangan kaum pendidik konon khabarnya sedang mengikut kursus berkaitan pilihanraya. Agaknya kursus bagaimana mengira kertas undi? Begitu juga dengan kakitangan awam lain juga dikatakan telah mula mengikuti kursus berkenaan pengendalian pilihanraya. Demikian konon khabarnya.

Selain itu, ada juga sesetengah orang yang sudah bijak dan pandai bercakap, kononnya pelbagai insentif yang diberikan oleh pihak yang berkuasa juga merupakan antara tanda pilihanraya hampir dekat. Gaji mula naik, bantuan persekolahan dapat, bantuan RM 500.00 sedang diuruskan, pendek kata, macam-macam lagi durian runtuh sedang berjatuhan dan bergolekan mencari penerima habuan. Maklumlah, kalau tak ada apa-apa, tak akan tempua mula bersarang rendah!

Pada masa yang sama, ramai juga yang cuba jadi nujum pak belalang khususnya bilakah tarikah sebenar pilihanraya ke-13 akan diadakan. Ada yang mengatakan ia akan diadakan sebelum bulan Jun tahun hadapan. Ada juga yang berani dengan mengatakan pilihanraya akan diadakan pada hujung tahun ini iaitu sejurus sahaja belanjawan tahun hadapan diluluskan. Ada juga yang meramalkan pilihanraya akan diadakan pada musim cuti sekolah bulan Mac tahun hadapan. Ada juga yang meramalkan pilihanraya ke-13 akan berlangsung bila semua insentif yang telah diluluskan selesai diagih-agihkan. Ada pula yang meramalkan pilihanraya akan berlangsung bila Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya disumbat ke dalam sana. Pendek kata, macam-macam ramalan boleh kita sama-sama dengar. Macam main teka-teki pula lakunya.

Bagi saya sendiri, saya tak mahulah jadi nujum pak belalang. Bila tiba tarikh pilihanraya, saya akan menunaikan kewajipan saya selaku rakyat negara ini. Saya yakin, bila bermula sahaja genderang perang pilihanraya secara rasmi, maka akan berderinglah telefon saya. Kedua-dua pihak akan menelefon saya untuk berkempen. Macam dalam pilihanraya sebelum ini! Tapi kali ini, tahulah saya melayannya.

Salam dari Kuantan.

No comments: