Friday, December 23, 2011

Terima Kasih Syabas

Sudah beberapa hari saya tiada di rumah. Maklumlah, bila cuti sekolah begini, banyaklah tempat untuk saya berpergian. Hujung minggu lepas, saya di sekitar Sungai Petani. Bila kembali ke KL semula, tidur semalam di rumah, kemudian balik kampung sendiri di Melaka pula. Hari ini, baru saya tiba semula di KL.



Bila saya tiba di rumah tengah hari tadi, saya dapati ada kebocoran pada salur paip di hadapan rumah saya. Ini sudah merupakan pembaziran. Sekitar jam 2.30 petang, saya pun membuat laporan kepada Pusat Aduan 24 Jam, Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) di talian 1800885252. Pegawai bertugas yang mengendalikan aduan saya amat mesra dan ini memudahkan saya untuk membuat laporan menerusi talian telefon dengan lebih lancar. Di akhir laporan, pegawai wanita berkenaan telah memberikan saya nombor rujukan untuk laporan yang telah saya buat iaitu 1886246.



Saya tidak pernah berpengalaman membuat laporan kepada Syabas. Dengan itu, saya menjangkakan kakitangan syarikat berkenaan akan datang membaiki kebocoran yang berlaku paling awal pun sekitar jam 6 petang nanti. Demikian jangkaan saya.

Alhamdulillah, sekitar sejam selepas saya membuat laporan tersebut, kakitangan Syabas telah tiba di tempat berlakunya kebocoran dan terus membuat kerja membaikinya. Sewaktu saya melakukan posting tulisan ini, kakitangan berkenaan masih lagi tekun membaiki kebocoran yang berlaku.



Kepada pihak Syabas, setinggi-tinggi terima kasih saya ucapkan. Dalam hal ini, saya akui memang Syabas efisyen dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab bagi membendung pembaziran air. Selaku pengguna, kita seharusnya memberikan kerjasama dengan melaporkan segera kepada pihak Syabas bila berlaku kebocoran pada salur paip air.

No comments: