Saturday, October 4, 2014

Harga Petrol Naik Lagi



Berkuat kuasa pada 2 Oktober lalu, harga petrol di negara kita telah dinaikkan lagi. Pengumuman mengenai kenaikan tersebut mula saya dengar pada jam 7.00 malam menerusi berita daripada sebuah siaran radio berita utama negara pada 1 Oktober. Menurut pengumuman yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK), harga ron95 naik sebanyak 20 sen kepada RM2.30. Manakala harga diesel pula naik kepada RM2.20.

Sebagaimana biasa, di peringkat awal seperti ini, pelbagai reaksi dihamburkan oleh orang ramai terutamanya menerusi media sosial. Bolehlah disifatkan reaksi mereka rata-ratanya tidak bersetuju dengan kenaikan yang diumumkan. Pelbagai sebab diutarakan bagi membantah kenaikan tersebut. Berdasarkan fenomena yang sama pada masa-masa lepas, hamburkanlah apa sahaja, kenaikan yang telah diumum tidak akan ditarik balik. Rasa tidak salah kalau saya katakan, luahan dan hamburan perasaan yang dilakukan adalah sia-sia sahaja. Harga petrol tetap akan naik juga dan hampir mustahil untuk turun semula.

Walaupun pihak pembangkang pernah mengutarakan beberapa tawaran termasuklah pengurangan harga petrol kalau mereka menang dalam pilihanraya, tetapi tawaran sedemikian langsung tidak menarik minat majoriti rakyat di negara kita. Justeru bila berlangsung sahaja pilihanraya, pihak pembangkang masih jauh untuk menang. Ini bermakna, tawaran untuk mengurangkan harga petrol tidak mendapat perhatian mereka. Mungkin majoriti rakyat di negara ini tidak membantah sekiranya harga petrol tidak disubsidi langsung. Keputusan pilihanraya kecil DUN Pengkalan Kubur baru-baru ini mungkin satu lagi buktinya.

Bagi pihak kerajaan pula, beberapa orang menteri telah memberitahu rasional di sebalik kenaikan tersebut. Menurut kenyataan daripada sumber perdana menteri pula, walaupun harga petrol dinaikkan, kerajaan sedang mencari jalan untuk menbantu rakyat dengan cara lain bagi menangani kesan kenaikan harga petrol berkenaan. Kerajaan akan memberi subsidi secara bersasar kepada kumpulan rakyat yang benar-benar memerlukan sahaja. Maksudnya bukan semua rakyat di negara ini yang layak sebagai penerima subsidi. Bagi saya, ini pun fenomena biasa. Setiap kali harga petrol dinaikkan, ada sahaja kenyataan yang memberi jaminan bahawa kenaikan tersebut tidak akan membebankan rakyat. Benarkah begitu?

Pihak berkuasa juga mendakwa, jumlah subsidi yang dikurangkan itu akan digunakan untuk menbantu rakyat dari aspek yang lain pula. Mereka juga mendakwa pengurangan subsidi juga merupakan suatu penjimatan wang negara. Kos yang dapat dijimatkan merupakan penambahan hasil kepada pendapatan kerajaan.

Ada juga pihak yang mendakwa, apa yang berlaku ialah bukannya harga petrol yang naik, tetapi kadar subsidi untuk petrol yang dikurangkan. Ada juga yang buat lawak bodoh, katanya, walaupun harga petrol naik, tapi bila kenderaan mula bergerak, minyak pasti akan turun. Kalau tak percaya, selepas beberapa waktu kenderaan bergerak, cubalah perhatikan meter minyak. Pasti jarumnya menunjukkan ada penurunan pada minyak berkenaan.

Pihak kerajaan turut memberi amaran kepada para peniaga yang cuba menaikkan harga barangan sesuka hati. Tindakan tegas akan diambil terhadap peniaga yang terlibat. Selanjutnya pihak kerajaan meminta kerjasama pengguna untuk melaporkan kepada KPDNKK jika ada peniaga yang menaikkan harga barangan. Ini pun amaran biasa. Berdasarkan apa yang pernah berlaku, harga barangan tetap akan naik juga. Lazimnya ia sukar dikawal oleh sesiapa pun. Maklumlah secara umumnya harga barangan di negara kita ditentukan oleh pasaran semasa dan bukan oleh amaran mana-mana pihak.

Jika sebiji karipap, harganya tidak naik, tapi saiznya lebih kecil dari biasa, yang ini hendak lapor kepada siapa pula?


No comments: