Thursday, October 2, 2014

Aktiviti Sekolah: Lawatan Ke Muzium Lombong Sungai Lembing



Pada 25 September (Khamis), sebilangan murid dari sekolah tempat saya bertugas telah mengadakan lawatan ke Muzium Lombong Sungai Lembing, Kuantan, Pahang. Lawatan ini adalah di bawah anjuran Kelab Rukun Negara sekolah . Manakala saya adalah guru penasihat bagi kelab berkenaan.

(suasana di hadapan sekolah sebelum bertolak)


Lawatan ini telah disertai oleh 32 orang murid yang terdiri daripada murid-murid tingkatan 5 dan juga ahli kelab. Selain itu, lawatan ini turut disertai oleh 4 orang guru (termasuk saya) dan 2 orang pembantu pengurusan murid (PPM) selain daripada pemandu bas sekolah tempat saya bertugas.

Secara peribadi, ini merupakan lawatan ketiga saya ke muzium ini. Kali pertama saya mengunjungi muzium ini sekitar 10 tahun yang lalu. Pada 26 Mac lalu, saya telah berkunjung ke muzium berkenaan untuk kali keduanya. Dalam kunjungan tersebut, saya telah berkesempatan mengadakan perbincangan dengan ketua muzium mengenai cadangan untuk mengadakan lawatan ke muzium berkenaan. Saya turut menerangkan kepada pihak muzium kondisi murid-murid saya. Selain itu, saya juga turut mengajukan pertimbangan khas iaitu untuk memberi keizinan kepada murid-murid saya untuk membolehkan mereka menyentuh mana-mana barang pamiran yang difikirkan sesuai dan selamat.

Antara objektif program ini ialah murid diharap akan lebih memahami apa yang telah dipelajari menerusi mata pelajaran Sejarah khususnya dalam bab 10 sukatan pelajaran Sejarah tingkatan 4. Selain itu, murid akan lebih memahami peranan institusi muzium sebagai badan yang menyimpan dan menyelenggara bahan-bahan sejarah berbentuk artifak. Di samping itu, murid juga berpeluang untuk menyentuh sendiri beberapa artifak yang difikirkan sesuai dan selamat yang terdapat di muzium berkenaan. Selanjutnya, murid juga diharap akan dapat memahami kepentingan serta nilai bahan-bahan sejarah sebagai asas kepada jati diri bangsa dan negara. Seterusnya, murid juga diharap akan dapat memahami mata pelajaran sejarah dengan lebih baik menerusi kepelbagaian kaedah pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Murid-murid juga akan mendapat pendedahan secara teori mengenai operasi lombong bijih timah yang terdapat di sekitar Sungai Lembing.

(suasana dalam perjalanan ke lokasi lawatan)


Kami telah bertolak dari perkarangan sekolah sekitar jam 8.00 pagi. Dalam perjalanan, rombongan kami hanya berhenti sekali sahaja iaitu di R&R Temerloh. Sekitar jam 11.15 kami tiba di tol Kuantan.



Dari situ, kami harus meneruskan perjalanan sejauh 26km lagi untuk tiba ke lokasi lawatan. Sekitar jam 11.50 pagi, barulah rombongan tiba di Muzium Lombong Sungai Lembing. Alhamdulillah kerana perjalanan lancar dan selesa. Cuaca pula baik.



Kedatangan rombongan kami telah disambut sendiri oleh Pn. Robiah selaku Ketua Muzium Lombong Sungai Lembing. Beliau sendiri telah menyampaikan taklimat kepada para peserta rombongan. Berbekalkan kemahiran dan kepakaran yang dimilikinya, penerangan yang disampaikan oleh beliau cukup jelas.



Selesai taklimat, para peserta rombongan mula bergerak dari satu venu ke satu venu sambil diberikan penerangan oleh Pn. Robiah. Murid-murid saya juga mendapat kesempatan untuk menyentuh barangan yang difikirkan sesuai dan tidak membahayakan.

Bagi melancarkan lagi lawatan, guru-guru dan PPM turut membacakan setiap catatan yang terdapat di situ. Tujuannya supaya murid-murid saya akan dapat akses kepada setiap info berbentuk tulisan yang diketengahkan dengan lebih berkesan lagi. Para peserta rombongan juga berpeluang menonton/mendengar dokumentari yang dipaparkan. Sudah tentulah dokumentari berkenaan ialah mengenai sejarah perlombongan di sekitar Sungai Lembing.

Sesungguhnya pengalaman merasai sendiri suasana di muzium, berpeluang menyentuh barangan yang dipamirkan, kemampuan mengakses kepada info berbentuk tulisan dan catatan, berkesempatan mendengar sendiri penerangan yang disampaikan oleh kakitangan yang mahir serta mehirup udara segar di sekitar Sungai Lembing merupakan satu pengalaman yang cukup berharga bagi murid-murid saya. Berdasarkan maklum balas yang saya perolehi daripada murid-murid saya selepas tamat program berkenaan, mereka memang berpuas hati dengan program yang telah dilaksanakan. Mereka juga turut mengutarakan beberapa saranan untuk penambahbaikan bagi penganjuran program yang sama pada masa akan datang.

Sebelum kami bertolak pulang semula ke KL, kami telah menjamu selera dengan hidangan makan tengah hari di sebuah tempat makan yang serba sederhana berhampiran stesen bas Sungai Lembing. Kami juga turut melaksanakan solat zohor dan asar secara jamak dan kasar di masjid Sungai Lembing. Sekitar jam 3.20 petang, kami pun bertolak pulang semula ke KL. Perjalanan pulang disertai dengan hujan di sepanjang perjalanan. Namun demikian, perjalanan selesa dan lancar. Sewaktu azan maghrib berkumandang, kami tiba semula di perkarangan sekolah.

Pada kesempatan ini, saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada guru-guru, PPM serta pemandu sekolah yang telah menjayakan program lawatan pada 25 September lalu. Saya juga tidak lupa mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada pihak pengurusan sekolah kerana telah memberi kepercayaan kepada saya untuk merancang dan seterusnya mengetuai program lawatan tempoh hari. Saya juga tidak lupa mengucapkan jutaan terima kasih dan penghargaan kepada pihak muzium, khususnya kepada Pn. Robiah sendiri yang telah sudi melayan kehadiran dan lawatan rombongan kami dari awal hingga akhir. Tanpa kerjasama erat sebegini sudah tentulah objektif program tidak akan dapat dicapai.

Saya juga turut berterima kasih kepada para penyumbang dan penaja kerana telah menghulurkan sejumlah wang bagi membiayai program lawatan berkenaan. Sesungguhnya budi dan jasa kalian tidak akan dilupakan buat selama-lamanya, bak kata pantun lama:

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibalas Ilahi.

Sebagai perkongsian bersama, di bawah ini saya sertakan beberapa foto mengenai program lawatan ke Muzium Lombong Sungai Lembing tempoh hari.
























No comments: