Friday, January 2, 2015

Kota Johor Lama






Pada 26 Disember yang lalu (Jumaat), saya sekeluarga meneruskan kunjungan kami ke lokasi bersejarah di Kota Tinggi. Kali ini tempat yang menjadi tumpuan saya ialah kota Johor Lama. Letaknya kira-kira 73 km dari Johor Baru. Sekitar jam 9.30 pagi baru kami bertolak dari hotel penginapan ke tempat yang dituju. Waktu itu pula hujan turun, kadangkala lebat dan adakalanya renyai-renyai. Kalau tidak kuat semangat, rasanya hendak saja kami berpatah balik semula ke JB. Maklumlah hujan turun tidak menentu dan sekarang musim banjir pula. Namun demikian, setelah saya memikirkan bahawa entah bila lagi kami akan dapat peluang untuk berkunjung ke tempat seperti ini, maka saya telah memutuskan agar perjalanan harus diteruskan. Di samping itu, doa dan dan harapan kepada Allah tidak pernah ditinggalkan.

Setelah meredah hujan dan tercari-cari lokasi yang dituju, akhirnya sekitar jam 11.00 pagi kami pun tiba ke tempat yang dituju. Tempatnya sunyi dan sepi. Pekan yang paling hampir dengan kota bersejarah ini ialah Pekan Teluk Sengat.

(Pekan Teluk Sengat)


Setelah memerhati kawasan sekeliling, akhirnya saya memutuskan supaya kami ke muzium Kota Johor Lama yang terletak di kawasan bekas kota itu juga. Walaupun hari Jumaat, tetapi muziumnya dibuka untuk pengunjung. Sewaktu saya tiba, hanya ada satu keluarga lain yang sedang mengunjungi muzium ini. Selepas sejam kemudian barulah ada satu bas pengunjung daripada Bandar Baru UDA, Johor.








(Antara barangan yang dipamirkan)

Di muzium ini kita akan dapat memperolehi beberapa maklumat berharga mengenai kota Johor Lama ini. Beberapa catatan penting juga ada di sini dan harus dibaca oleh mereka yang mengunjungi muzium ini. 2 orang kakitangan muzium yang bertugas amat mesar melayan kunjungan saya sekeluarga. Setiap pertanyaan saya dijawab dengan baik. Saya juga diberitahu, satu naskah manuskrip lama masih ada dalam simpanan salah seorang penduduk kampung Johor Lama tetapi orang yang berkenaan hari itu tidak di situ kerana pergi ke rumah anaknya. Saya merasa sedikit kerugian. Di samping dapat merasa beberapa bahan yang dipamirkan, saya sekeluarga juga berpeluang menonton/mendengar dokumentari yang ditayangkan.







Kota Johor Lama terletak di tepi sungai Johor dan menghadap ke Laut China Selatan. Selepas kesultanan Melayu tewas di tangan Portugis pada tahun 1511, di kota inilah antara kota dan pusat pemerintahan awal yang telah dibina bagi menggantikan Melaka yang telah ditakluk itu. Menurut catatan sejarah, kota ini telahdibina pada tahun 1540 oleh Sultan Alauddin Riayat Syah II, iaitu putera kepada Sultan Mahmud Syah, sultan Melaka yang terakhir.



Sebelum membina kota ini, baginda telah terlebih dahulu membuat pusat pemerintahannya di Kota Kara tetapi ia tidak bertahan lama kerana sering diganggu dan diserang oleh Portugis dari Melaka. Manakala lokasi Kota Kara pula ialah beberapa km dari kota Johor Lama ini.

(kubu Johor Lama)


Untuk perkongsian bersama, tempat yang saya kunjungi semalam iaitu di Kampung Makam, merupakan pusat pemerintahan kerajaan Melayu Johor-Riau pada kurun ke 17. Sedangkan kota Johor Lama ini merupakan pusat pemerintahan kerajaan Melayu Johor-Riau pada kurun ke-16 iaitu sejurus selepas Melaka tewas di tangan Portugis.






Kawasan sekitarnya cukup aman dan tenteram. Amat sesuai untuk mereka yang gemar menulis memantapkan lagi ilham dan hasil tulisan mereka. Suasana kekampungan yang tenang dan sunyi sangat terasa. Udara yang cukup segar amat menyegarkan minda. Bunyi unggas seperti burung dan unggas lainnya cukup menenangkan dan merupakan halwa telinga asli yang sukar dicari. Demikianlah.

Untuk perkongsian bersama, selepas Melaka ditewaskan oleh Portugis pada tahun 1511, Sultan Mahmud Syah yang juga merupakan sultan Melaka yang terakhir telah berundur dan telah membina pusat pemerintahan di beberapa tempat. Baginda dan para pengikutnya terpaksa berpindah dari satu lokasi ke lokasi yang lain kerana sering diserang oleh Portugis. Pusat pemerintahan yang telah dibina juga ada yang musnah diserang dan dibakar oleh Portugis. Inilah balasan yang menimpa kepada seorang raja Melayu yang telah gagal menunaikan amanah dan tanggungjawabnya terhadap “hamba” Melayu yang cukup setia kepada baginda.

Sebelumnmya Sultan Mahmud SYAH MERUPAKAN SEORANG RAJA YANG MEMERINTAH sebuah empayar yang cukup terkenal dan agung di alam Melayu. Gara-gara kezalimannya terhadap hamba rakyat yang dinaunginya, akhirnya baginda ditimpa balasan sebagaimana yang termaktub dalam Waadat antara Sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun. Baginda bukan sahaja hilang negeri, bahkan hidup baginda juga tak ubah seperti orang pelarian yang terpaksa lari ke sana dan ke sini dihambat tentera Portugis. Akhirnya baginda telah bersemayam di Kampar, Sumatera. Di sanalah baginda dan raja perempuan (Tun Fatimah) telah mangkat. Konon khabarnya masih ada lagi makam baginda berdua di Kampar sana.

Setelah kemangkatan Sultan Mahmud Syah, putera baginda yang bernama Raja Ali telah ditabalkan sebagai sultan yang baru dengan gelar Sultan Alauddin Syah II. Baginda telah memerintah dari tahun 1928 hingga tahun 1564. Setelah ditabalkan sebagai sultan, Sultan Alauddin Riayat Syah II telah kembali semula ke Johor. Baginda telah membina pusat pemerintahannya di kota Kara pada tahun 1535. Namun demikian kerana sebab tertentu, baginda telah memindahkan pusat pemerintahannya di kota Johor Lama ini.

Pusat pemerintahan di kota Johor Lama ini telah berjaya bertahan hingga tahun 1587. Kota ini telah dibina dengan kubu pertahanan yang kuat. Lokasinya juga memang strategik. Maka itulah juga ia telah menjadi pusat perdagangan yang maju sehingga menimbulkan rasa kurang senang daripada Portugis di Melaka. Beberapa kali kota ini telah diserang sama ada oleh Portugis mahupun oleh Acheh. Namun demikian, oleh kerana teguh dan kukuhnya pertahanannya, kota ini berjaya bertahan untuk beberapa puluh tahun lamanya.

Pada tahun 1564, kota ini telah diserang oleh tentera Acheh. Serangan yang hebat ini mengakibatkan tentera Johor tewas dan Sultan Alauddin Riayat Syah serta seluruh kerabat baginda telah ditawan dan dibawa ke Acheh. Pada tahun yang sama juga baginda dikatakan telah mangkat. Selepas kemangkatan baginda, putera baginda telah menaiki takhta dengan gelar Sultan Muzaffar Syah II. Baginda telah membuka pusat pemerintahan yang baru di Seluyud. Kota Johor Lama ini kembali semula dijadikan sebagai pusat pemerintahan ketika pemerintahan Sultan Ali Jallah Abdul Jalil Syah (1571-1597. Baginda telah memperkukuhkan semula kota ini dan berjaya bertahan daripada serangan sama ada dari Portugis mahupun Acheh.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1587, tentera Portugis di Melaka telah melancarkan serangan besar-besaran. Kota ini telah dikepung untuk tempoh sekurang-kurangnya sebulan lamanya. Akhirnya Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Syah terpaksa menyerah kalah dan berundur. Serangan Portugis kali inilangsung tidak kenal ampun. Setelah berjaya menawan kota ini, seluruh kota dan kawasan sekitarnya telah dibakar hangus. Mana yang boleh dirampas, dirampas habis. Maknanya serangan kali ini merupakan usaha Portugis yang tidak inginlagi melihat kota ini hidup semula.

Walaupun kota Johor Lama telah musnah, tetapi ia tidaklah bermakna kerajaan Melayu Johor-Riau juga ikut sama musnah. Namun demikian, serangan ini telah memberi kesan jangka panjang kepada survival kerajaan Melayu Johor-Riau. Gara-gara serangan ini, kerajaan Melayu Johor-Riau tidak mampu untuk mencapai zaman keemasan sebagaimana yang pernah dicapai oleh kerajaan kesultanan Melayu Melaka sebelumnya. Serangan ini juga telah membantutkan usaha untuk bersaing khususnya dengan kuasa Portugis dan Acheh sama ada dalam aspek perdagangan, politik mahupun dalam aspek perluasan empayar.

Akibat serangan ini, maka berakhirlah zaman kerajaan Melayu yang berpusat di kota Johor Lama. Selepas dari ini, pusat pemerintahan kerajaan Johor-Riau sering berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain. Sekejap ia berpusat di tanah besar Johor. Ada ketikanya pusat pemerintahannya berpusat pula di kepulauan Riau. Kita harus faham, pada ketika itu tiada sempadan di antara Johor dan Riau. Bahkan kedua-dua wilayah tersebut merupakan wilayah yang satu dibawah kerajaan yang satu iaitu kerajaan Johor-Riau.

Oleh kerana hebatnya serangan Portugis pada 1587, maka tidak banyak kesan sejarah yang boleh dilihat di tapak bekas kota Johor Lama ini. Apa yang ada merupakan serpihan dan puin yang gagal dimusnahkan oleh Portugis ketika itu. Terdapat juga beberapa makam lama yang mungkin tidak sempat dimusnahkan oleh si Benggali putih itu.

Hari ini, kita hanya mampu bernostalgia dan berimbas kembali di atas bekas kota yang telah musnah. Jika dahulu di kota ini tersergam istana yang melambangkan kekuasaan dan kemegahan bangsa Melayu, tetapi hari ini di atas kota ini juga hanya berdiri sebuah muzium yang sekadar menempatkan sisa-sisa tinggalan bangsa yang semakin dilupakan.

Jika suatu ketika dahulu kota ini merupakan tempat berkumpulnya pada pedagang dan konglomerat antarabangsa, tetapi hari ini bekas kota ini sekadar menjadi tempat kunjungan para pelawat dalam kalangan orang biasa dan golongan marhaen seperti saya. Jika suatu masa dahulu kota ini dihuni oleh golongan bangsawan dan para pembesar Melayu berprofil tinggi, hari ini bekas kota ini hanya dijaga oleh kakitangan muzium berpangkat biasa sahaja. Demikianlah putaran masa yang dilalui oleh Kota Johor Lama.



Di tepi kota Johor Lama ini, mengalir tenang Sungai Johor. Walaupun secara umumnya aliran air sungai ini tenang, tetapi di dasarnya terpendam banyak kisah sejarah bangsa Melayu. Pada ketenangan aliran airnya tersimpan sejarah jatuh bangun bangsa Melayu dahulu yang seharusnya dijadikan teladan dan sempadan.





(Saya di Kota Johor Lama)


Saya dan Luqman telah menunaikan solat Jumaat di masjid Kampung Johor Lama yang terletak betul-betul di tepi sungai Johor iaitu ke hilir sedikit daripada kota johor Lama. Selepas solat Jumaat dan setelah menjamu selera di pekan Teluk Sengat yang letaknya tidak jauh daripada lokasi bersejarah tadi, kami pun cuba pula untuk mencari kota Pancor. Kota Pancor merupakan satu lagi pusat pemerintahan kerajaan Melayu yang terkenal. Selain kota Pancor, Kota Seluyud dan Kota Kara juga merupakan antara tempat yang pernah menjadi lokasi pusat pemerintahan kerajaan Melayu dahulu kala.

Walau bagaimanapun, usaha saya sekeluarga untuk sampai ke kota berkenaan kali ini terpaksa ditangguhkan kerana cuaca yang kurang baik. Memandangkan hujan yang turun dan juga hari semakin petang, kami terpaksa berpatah semula ke JB. Kalau bertangguh nanti takut tak lepas pula untuk kembali semula ke JB. Saya tetap berazam akan kembali semula ke daerah ini bagi meneruskan lagi menjejaki tempat-tempat bersejarah yang pernah menjadi mercu keagungan bangsa Melayu suatu ketika dahulu, insha-Allah.

Di bawah ini, saya sertakan beberapa catatan dalam bentuk imej untuk perkongsian dan rujukan bersama. Mudah-mudahan sedikit sebanyak ia ada manfaatnya, insha-Allah.







(pelbagai catatan)




Senarai Sultan Johor Keturunan Kesultanan Melayu Melaka:

1. Sultan Mahmud Syah I (1511-1528).
2. Sultan Alauddin Riayat Syah II (1528-1564).
3. Sultan Muzaffar Syah II (Marhum Mangkat Di Seluyud) (1564-1570).
4. Sultan Abdul Jalil Syah I (1570-1571).
5. Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Syah II (1571-1597).
6. Sultan Alauddin Syah III (1597-1615).
7. Sultan Abdullah Muayat Syah (Marhum Pulau Tambelan/Timbalan) (1615-1623).
8. Sultan Abdul Jalil Syah III (1623-1677).
9. Sultan Ibrahim Syah I (1677-1685).
10. Sultan Mahmud Syah II (Marhum Mangkat Dijulang) (1685-1699).

Setelah kemangkatan sultan Mahmud Syah II ini, maka berakhirlah kesultanan Melayu Johor-Riau dari zuriat kesultanan Melayu Melaka.

Bermula sultan Johor yang ke-11, ia berasal daripada anak cucu Tun Habab pula. Perpecahan dalam kerajaan Johor-Riau semakin kritikal bilamana Tengku Hussein (Tengku Long) dengan disokong oleh Temenggung Abdul Rahman telah memasyhurkan dirinya sebagai raja di Singapura pula. Ini membawa kepada 2 orang raja dalam sebuah empayar, iaitu Sultan Abdul Rahman di Kepulauan Riau, sedangkan Sultan Hussein pula di Singapura dan tanah besar Johor.

(Inilah pemandangan sekitar Sungai Johor masa kini)






No comments: