Monday, January 5, 2015

Pemandangan Kesan Banjir Sekitar Temerloh

Pemandangan Kesan Banjir Di Sekitar Temerloh

Siang tadi, saya sekeluarga telah ke Jengka. Sekitar jam 10.00 pagi kami telah memulakan perjalanan. Tujuannya ialah menziarahi seorang ahli keluarga yang kurang sihat. Dalam perjalanan melalui Lebuhraya Pantai Timur, kami sempat merakam pemandangan beberapa kesan banjir tempoh hari.









(Pemandangan ketika melalui LPT)


Kami turut singgah di kawasan R n R Temerloh. Sekitar dua pertiga daripada gerai di situ tidak beroperasi. Daripada salah seorang pengusaha gerai, saya dimaklumkan hentian berkenaan tidak dinaiki air tetapi rumah kebanyakan pengusaha gerai di situ yang telah dinaiki air. Jadi mereka sedang sibuk mengemaskan rumah masing-masing akibat banjir tempoh hari.


(Kawasan R n R Temerloh)


Selain itu, saya sekeluarga juga turut ke salah sebuah kampung dalam daerah Temerloh. Kampung berkenaan tidak dinaiki air tetapi ia telah terputus dengan lain-lain kawasan gara-gara kawasan sekelilingnya dinaiki air. Sekitar 13 keluarga turut menjadikan dewan orang ramai di kampung berkenaan sebagai pusat pemindahan banjir.





(Pemandangan di sekitar salah sebuah kampung di Temerloh)


Walaupun kampung berkenaan tidak dinaiki air, tetapi hampir seminggu lamanya kampung berkenaan terputus bekalan air dan elektrik. Sengsara juga dibuatnya.

Sesungguhnya bencana banjir kali ini telah menimbulkan bermacam perkara dan cerita. Yang mana patut dijadikan teladan, sama-samalah kita meneladaninya. Yang mana patut kita jadikan sempadan, sama-samalah kita menyempadaninya.

Acap kali golongan makhluk yang bernama manusia ini bersikap sombong terhadap Penciptanya. Ini kerana mereka enggan mengambil iktibar daripada pelbagai peringatan yang telah diturunkan.


No comments: