Wednesday, January 27, 2016

Perjanjian TPPA




Senja tadi (27 Januari), Dewan Rakyat telah meluluskan Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) dengan undi belah bahagi antara pihak kerajaan dengan pembangkang. Seramai 127 ahli dewan daripada kerajaan telah mengundi menyokong supaya kerajaan menandatangani perjanjian TPPA. Manakala seramai 84 ahli dewan daripada pembangkang pula telah mengundi menentang perjanjian tersebut. Fenomena undi belah bahagi ini agak kerap berlaku khususnya bilamana ia melibatkan keputusan penting negara. Kali pertama ia berlaku dalam penggal parlimen sekarang ialah ketika mengundi untuk memilih yang di-pertua Dewan Rakyat.

Dengan keputusan tersebut, maka sudah hampir pasti bahawa negara kita akan menandatangani perjanjian TPPA yang dijangka akan berlangsung pada awal bulan hadapan. Proses seterusnya ialah untuk mendapatkan kelulusan daripada Dewan Negara pada 28 Januari. Setelah Dewan Rakyat meluluskan usul berkenaan, maka usul yang sama juga dijangka akan mendapat kelulusan daripada Dewan Negara tanpa sebarang masalah besar.

Sebagai rakyat biasa, kita akan menanti dengan penuh tandatanya hasil daripada penandatanganan perjanjian berkenaan sama ada untuk jangka masa pendek mahupun bagi jangka masa panjang. Kalau ditanya kepada mereka yang menyokong perjanjian berkenaan, semuanya baik belaka. Tiadalah yang tidak bagus. Kata mereka, yang akan beroleh untung nanti rakyat juga. Entahlah!

Kalau ditanya kepada mereka yang menentang perjanjian tersebut, banyak buruk daripada baik. Begitulah kata mereka. Apa yang pasti, negara dan rakyat pasti akan merasai akan kesan daripada pelaksanaan perjanjian TPPA berkenaan. Persoalannya ialah sama ada kesannya bersifat manfaat atau mudarat.

Saya rasa, setiap rakyat yang peduli akan bangsa dan negaranya, pasti akan menanti dengan penuh debar akan implikasi daripada pelaksanaan TPPA itu nanti. Buat masa ini, kita sekadar boleh tunggu dan lihat sahaja apa yang akan berlaku. Semuanya sudah terjadi bila kita menurunkan tandatangan kelak.

No comments: