Wednesday, April 27, 2011

Coretan Malam

Di sepanjang minggu ini, saya menghadiri satu kursus mengenai ICT Anjuran Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) di Brickfields, Kuala lumpur. Hari ini merupakan hari ketiga saya menghadiri kursus berkenaan. Mengenai kursus, ia berjalan sebagaimana yang dijadualkan.



Petang tadi, selepas tamat kursus, saya telah ke satu ruang dalam premis MAB. Ruang yang saya maksudkan ialah Kelab Rekreasi MAB (KRM). Ruang berkenaan berada tidak jauh dari Bahagian ICT, di mana kursus yangsaya sedang ikuti dijalankan. Sekadar untuk maklumat bersama, di ruang KRM ini, beberapa aktiviti rekreasi dalaman seperti permainan ping-pong selalu diadakan. Selain itu, di sini juga sering dijadikan tempat pertemuan tidak rasmi dalam kalangan rakan-rakan senasib. Kebetulan pula, minuman dan makanan ringan turut disediakan dengan kadar harga yang cukup murah.

Setibanya saya di ruang KRM, saya terus dibawa duduk pada satu meja. Di meja berkenaan pula, sudah ada 4 orang rakan lain. Saya memang kenal mereka seorang demi seorang. Mereka merupakan rakan-rakan lama yang sudah saya kenali sekitar 20 tahun lamanya. Bahkan salah seorang daripada mereka, saya telah pun mengenali beliau sekitar 30 tahun lamanya. Demikianlah hubungan kami.

Setelah memesan minuman dan makanan ringan, kami pun mula berbual. Mulanya topik perbualan lebih kepada bertanyakan khabar. Maklumlah saya memang jarang hinggap di ruang ini. Kalau pun saya ke MAB, saya lebih tertumpu ke bahagian lain.

Sedang asyik bertanya khabar, tiba-tiba, salah seorang rakan bertanya mengenai isu yang ada sangkut-paut dengan Alquran Braille. Bila seorang mula bertanya, yang lainnya pun turut juga mengajukan soalan. Antara lain, ada yang bertanya, bolehkah kalau Alquran Braille dijadikan barang business? Ada yang bertanya, macam mana ********* boleh dapat soft copy Alquran Braille? Ada lagi pertanyaan lain yang turut diajukan kepada saya. Semua persoalan yang diajukan, saya jawab pada kadar yang patut-patut. Sesetengah jawapannya pernah saya kemukakan menerusi blog ini. Salah seorang rakan yang ada turut meluahkan kekesalannya mengenai satu jamuan makan malam yang pernah diadakan pada bulan Disember lalu. Kata rakan berkenaan, maklumat yang disebarkan mengenai makan malam berkenaan jauh berbeza daripada apa yang sebenarnya. Saya akhiri topik berkenaan dengan meminta agar semua berdoa agar suatu hari nanti Allah akan tunjukkan juga kebenarannya. Buat masa ini, tidak perlu kita mengambil tindakan yang akan merugikan kita juga. Sebagaimana telah saya nyatakan sebelum ini, saya malu untuk berkelahi kerana Alquran. Demikianlah antara jawapan saya kepada rakan-rakan yang ada. Mereka diam. Saya sendiri tak begitu pasti sama ada mereka berpuas hati atau sebaliknya dengan jawapan saya.



Sebelumnya, sewaktu saya selesai solat zohor di surau MAB, seorang rakan lain juga turut mengajukan persoalan yang hampir sama. Bahkan rakan yang ini telah mencadangkan sesuatu tindakan mungkin boleh dilakukan ke atas ********* kerana beliau telah mengkhianati PERTIS. Cadangan rakan yang ini ada kemunasabahannya.

Nampaknya, perkara mengenai Alquran Braille semakin mendapat perhatian daripada rakan-rakan senasib. Sebagaimana yang pernah saya nyatakan, sebahagian rakan senasib memang sudah maklum dengan perkara yang membabitkan Alquran Braille. Sedikit sebanyak mereka sudah ketahui apa yang telah berlaku. Mereka juga sudah maklum siapakah si pencuri soft copy Alquran Braille itu.

Sekali lagi, saya memohon kepada semua rakan senasib yang cintakan Alquran Braille dan yang cintakan kebenaran, marilah sama-sama kita perhebatkan dan perbanyakkan doa dan munajad ke hadhrat Allah agar suatu hari nanti, Dia akan pertontonkan juga haq dan kebenaran mengenai hal ini.

No comments: