Tuesday, April 12, 2011

Luahan Seorang Pemandu Teksi

Hari ini saya mula menghadiri kursus berkenaan mata pelajaran Bahasa Melayu untuk menengah atas. Walaupun mata pelajaran tersebut bukanlah subjek kesukaan saya, namun tanggungjawab yang telah diamanahkan harus saya pikul sebaik mungkin. Kursus berlangsung selama tiga hari sehingga Khamis ini di Hotel Putra, Kuala Lumpur. Sebagaimana biasa, bila mesyuarat atau kursus diadakan di sekitar Kuala Lumpur, saya akan pergi dengan menggunakan pengangkutan awam sahaja. Saya akan lebih berdikari dengan cara begini.

Pagi tadi, saya telah menggunakan teksi untuk ke tempat kursus. Mulanya pemandu teksi berkenaan diam sahaja. Saya pun demikian juga. Bila teksi berkenaan masuk ke Jalan Gombak, jalan mula sesak. Teksi mula bergerak macam semut patah kaki. Mungkin kerana untuk menghilangkan kebosanan, pemandu teksi berkenaan mula membuka mulut. Mulanya beliau bertanyakan tujuan saya ke Hotel Putra. Kemudian bertanya pula tempat tinggal saya.

Soalannya yang ketiga sedikit mengejutkan saya. Pemandu berkenaan bertanya: “Apa pendapat encik tentang VCD lucah yang tengah hangat sekarang?” Lalu saya jawab: “Saya tak pernah tengok VCD tu.” Kemudian pemandu berkenaan berkata: “Maafkan saya. Memang encik tak pernah tengok, tapi tentu encik ada dengar tentang VCD lucah tu.” Kemudian saya jawab kembali: “Memang benar saya ada mendengar tentang VCD lucah tu, tapi dengar dengan tengok tak sama. Macam encik mungkin pernah tengok di surat khabar ke, internet ke. Jadi, daripada apa yang pernah encik dengar dan tengok, apa pendapat encik tentang VCD lucah tu?”

Saya sengaja melontarkan kembali soalan berkenaan kepada pemandu teksi tadi untuk menyelami apa sebenarnya yang terpendam dalam lubuk mindanya mengenai VCD lucah tersebut. Mendengarkan soalan saya, pemandu teksi berkenaan mula menghamburkan luahannya. Jalan Gombak dan Jalan Pahang yang sesak memberi ruang kepada pemandu teksi berkenaan untuk bercerita panjang kepada saya.

Antara lain, beliau berkata, kerajaan sudah hilang fokus kepada pembangunan negara. Saya terus mencelah: “Mengapa encik libatkan kerajaan? Bukankah yang terlibat dengan pembikinan VCD tu bukan kalangan menteri?” Kata pemandu teksi berkenaan, mengapa VCD berkenaan dipertontonkan di Karkosa? Macam mana pula ia boleh diperkatakan dengan meluas di media arus perdana? Hal tersebut tidak akan berlaku kalau tidak mendapat lampu hijau daripada pihak kerajaan. Saya bertanya lagi: “Encik tahu ke orang kerajaan yang mana yang bagi lampu hijau tu?” Lalu pemandu teksi berkenaan berkata: “Encik, Karkosa tu di bawah kementerian mana? Siapa pula yang keluarkan permit surat khabar di negara kita?”

Apabila soalan-soalannya saya tidak jawab, pemandu teksi berkenaan meneruskan luahannya. Antara lain Katanya, beliau bukanlah hendak menyebelahi pembangkang, tetapi VCD lucah berkenaan benar-benar membuatkan beliau rasa muak dan meluat, seolah-olah kerajaan sekarang sudah tidak ada kerja lain lagi. Katanya lagi, banyak masa, tenaga dan wang ringgit juga dibazirkan kerana VCD lucah tersebut.

Lalu saya mencelah lagi: “Kalau VCD lucah tu betul-betul dilakukan oleh orang politik berkenaan, apa yang patut kerajaan buat?” Pemandu teksi berkenaan menjawab: “Ada cukup bukti, dakwa saja di mahkamah. Tak payah nak sebar VCD lucah. Malu kat anak cucu kita.” Tegas bunyinya.

Kemudian saya berkata lagi: “Tapi orang kata, gambar yang ada dalam VCD tu macam gambar orang politik tertentu.” Pemandu teksi menjawab pula: “Encik, kata orang, dalam dunia ni ada 7 orang yang serupa. Masalahnya sekarang, orang besar-besar tu selalu ingat orang macam saya (golongan pemandu teksi) golongan yang bodoh dan tak tahu apa-apa. Saya pun selalu tengok internet juga.”

Pemandu teksi seterusnya berkata lagi: “Kadang-kadang saya pun pelik, orang yang betul-betul lakukan kesalahan tidak ditangkap.” Saya mencelah dengan menanyakan orang mana yang beliau maksudkan. Pemandu berkenaan meneruskan luahannya dengan menyebut beberapa nama orang politik tertentu yang beliau maksudkan. Nyatalah pengetahuan politik beliau tak terduga dengan hanya kail sejengkal. Panjang lagi luahannya kepada saya. Walaupun teksi sudah tiba di destinasi, beliau seakan masih belum mahu berhenti bercerita. Walaupun luahan yang saya dengar hanya daripada seorang pemandu teksi, tetapi dia mungkin mewakili sebilangan pemandu lain.

Saya sekadar memanjangkan luahan daripada seorang pemandu teksi sahaja!

No comments: