Thursday, April 21, 2011

Majlis Bicara Siber

Pada 23 April 2011 (Sabtu) ini, satu majlis yang dinamakan sebagai Majlis Bicara Siber akan dilangsungkan. Majlis ini adalah di bawah anjuran Biro Penerbitan Dan Pembangunan ICT, Persatuan Orang-orang cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Majlis berkenaan akan berlangsung di dewan utama, Kompleks Pertubuhan Orang Buta Malaysia (MAB) di Brickfields, Kuala Lumpur. Majlis berkenaan akan bermula pada jam 9.00 pagi dan dijangkakan berakhir pada jam 1 tengah hari.

Untuk pengetahuan bersama, majlis itu nanti akan dipenuhi dengan 2 slot ceramah. Ceramah pertama akan disampaikan oleh Tuan Inspektor Mohd Faizal bin Zainal, seorang pegawai polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari Bukit Aman, Kuala Lumpur. Beliau akan menyampaikan ceramah yang bertajuk “Pengguna Siber, Bukannya Penjenayah Siber”. Antara isi kandungan ceramah beliau nanti ialah mengenai undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan penggunaan siber, kes-kes yang pernah melibatkan penyalahgunaan siber dan yang seumpamanya.

Sebenarnya, pada asalnya, slot ini sepatutnya diisi oleh penceramah daripada Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM). Namun demikian, sehingga ke saat ini tiada jawapan hitam putih daripada pihak berkenaan, walaupun surat jemputan telah pun dihantar sejak 8 April yang lalu. Oleh itu, untuk tidak merosakkan majlis dan sebagai tindakan pelan B, maka pada 19 April lalu, saya telah menulis surat kepada pihak JSJK dan mengundang pihak berkenaan untuk memberi ceramah bagi mengisi slot yang pada asalnya diperuntukkan kepada pihak SKMM. Alhamdulillah, petang tadi saya telah dihubungi oleh Tuan Inspektor Mohd Faizal sendiri dan mengesahkan akan menghadiri dan memberi ceramah sebagaimana yang telah diminta. Respon daripada pihak polis seperti ini memang pantas dan sewajarnya diberikan pujian. Kepada SKMM, kalau iya pun sibuk sangat, seeloknya berilah respon secepat mungkin walaupun jawapannya “tidak boleh” supaya pelan B dapat dilaksanakan dengan segera. Sudahlah mungkin tidak dapat hadir, tak beritahu penganjur pula, bukankah cara sebegitu boleh merosakkan majlis orang? Inilah antara cabaran yang harus dihadapi oleh penganjur yang mungkin jarang diketahui oleh para hadirin sesuatu majlis.



Manakala slot ceramah kedua pula akan mengenengahkan tajuk “Antara Etika Dan memenuhi Kehendak Pembaca Dalam Penulisan Di Blog”. Ceramah ini akandisampaikan oleh En. Mohd Sayuti Omar (MSO). Saya kira, ramai yang mengenali nama MSO. Beliau merupakan antara penulis blog tersohor di tanah air. Sejak dari awal lagi, En. MSO telah memberikan kerjasama yang cukup baik kepada saya ke arah penganjuran majlis ini. Mungkin kerana ada kelapangan pada waktu dan tarikh penganjuran majlis ini, maka sejak penghujung bulan Mac lagi beliau telah pun memberikan persetujuannya untuk hadir dan menyampaikan ceramahnya. Terima kasih banyak-banyak kepada En. MSO.

Dengan ini, saya dan pihak penganjur mempersilakan kepada semua untuk hadir ke Majlis Bicara Siber untuk sama-sama mendapat manfaat dan ilmu daripadanya. Sesiapa sahaja boleh hadir termasuklah yang bukan ahli PERTIS dan juga yang bukan Islam pun boleh hadir.

Kita jumpa di sana nanti!

No comments: