Tuesday, May 24, 2011

Jangan Bersubahat

Agaknya sudah menjadi sebahagian daripada keangkuhan makhluk yang bernama insan, selagi dia tidak ditimpa azab daripada Allah, maka selagi itulah dia akan terus-terusan melakukan sesuatu yang salah sedangkan pada masa yang sama dia tahu perkara itu adalah salah. Kalaulah ditimbang dengan naluri iman yang masih berbaki, saya yakin dia akan mengakui bahawa perkara yang dilakukannya adalah salah. Apakan daya, pertimbangan lain telah mengatasi pertimbangan imanya,maka itulah golongan tersebut masih bongkak melakukan perkara yang sudah terang salahnya itu. Demikianlah sombongnya sesetengah makhluk yang bernama manusia.

Pihak yang telah mencuri soft copy Alquran Braille daripada Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) sedang berusaha untuk membuat semakan terhadap hard copy Quran Braille yang telah dicurinya itu. Konon khabarnya, pihak pencuri berkenaan telah menghubungi beberapa orang golongan hafiz dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan untuk membantunya bagi melaksanakan tujuan berkenaan.

Sehingga kini, saya amat yakin dengan ayat 9 dari surah Al-Hijr yang antara lain mafhumnya: “Sesungguhnya, Kami (Allah) yang telah menurunkan Alquran, dan sesungguhnya Kami (Allah) yang akan memeliharanya”. Sesungguhnya keyakinan saya yang ini insha-Allah tidak akan berubah sampai bila-bila.

Justeru, saya amat yakin, Alquran (walaupun ia Cuma Alquran Braille) juga akan tetap terpelihara sebagaimana Alquran cetakan biasa. Saya juga turut berkeyakinan penuh, oleh kerana mereka yang telah hafaz Alquran juga berada dalam pemeliharaan Allah dengan berkat Alquran yang telah mereka hafaz itu, maka itu golongan tersebut juga tidak akan terheret, insha-Allah, dengan kerja-kerja yang dilarang oleh Allah. Sesungguhnya mengambil yang bukan hak kita adalah ditegah oleh Allah, dan sesungguhnya bekerjasama dengan orang yang telah mengambil hak orang lain tanpa hak subahat namanya. Ia juga dibenci oleh Allah. Demikianlah sedikit ilmu yang ada pada saya.

Pada 22 Disember 2010 (Rabu) yang lalu, seorang hamba Allah iaitu ********* telah memberitahu kononnya Alquran Braille (Alquran Braille curian) yang ada pada beliau telah disemak oleh si anu dan si fulan. Walau bagaimanapun, apabila saya bertanya sendiri dengan si anu dann si fulan yang dimaksudkan, jawapan yang saya terima ialah mereka tidak pernah terlibat dengan penyemakan Alquran Braille sebagaimana yang didakwa oleh *********. Kita harus sama-sama ingat, semua perbualan dan dialog yang telah diluahkan dalam pertemuan pada 22 Disember 2010 yang lalu telah terakam rapi dalam pengetahuan Ilahi. Pada 25 Disember 2010, saya ada menulis mengenai pertemuan yang saya maksudkan. Tulisan berkenaan bertajuk “Alquran Braille: Jangan Tegakkan Benang Basah”.

Satu lagi, kalau Alquran Braille curian itu telah disemak sebagaimana yang didakwa, mengapa sekarang masih ada usaha untuk menghubungi golongan hafiz tertentu dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan? Alquran Braille curian itu masih tak habis disemak lagi ke?

Mungkin antara lain tujuan usaha penyemakan tersebut adalah bagi mengabui mata pihak-pihak tertentu. mungkin setelah naskah Alquran Braille curian itu selesai disemak nanti, naskah berkenaan akan diajukan pula kepada pihak-pihak tertentu untuk mendapatkan pengiktirafan. Mungkin itu yang sedang dirancangkan.

Ingatlah “Dan mereka merancang, dan Allah juga merancang, dan perancangan Allah itu adalah sebaik-baik rancangan” (ayat 54, Ali Imran, juzuk 3).



Foto di atas adalah tulisan yang terdapat pada kulit hadapan naskah Alquran Braille curian berkenaan. Tulisan berkenaan telah terpampang dalam sebuah akhbar arus perdana pada 19 Disember 2010 (Ahad). Bagi mereka yang mahir dengan tulisan Alquran, tentunya dengan mudah dapat menemui kesalahaan ejaan yang sememangnya jelas. Kalau tulisan pada kulitnya sudah salah, bagaimana pula dengan isinya? Jika Datin Seri Rosmah tidak perasan (saya tidak bermaksud mengatakan beliau tidak tahu) kesalahan yang ada, saya masih boleh maafkan, tetapi yang ajaibnya, Dr. Mashitah pun tidak perasan sama.

Memang benar, soft copy Alquran Braille yang ada dalam simpanan PERTIS tidak dipatenkan mengikut undang-undang yang ada. Itu tidak bermakna mana-mana pihak boleh sewenang-wenangnya mencuri soft copy berkenaan. Ingatlah, paten hanyalah peraturan duniawi semata-mata. Tetapi dosa dan kesalahan mengambil sesuatu yang bukan hak kita adalah dosa dan kesalahan yang telah ditetapkan oleh Allah di dunia bawa ke akhirat.

Sebenarnya, sehingga ke saat ini pun saya masih hairan dan tertanya-tanya, apakah kewajarannya bagi individu yang berkenaan untuk menyedut soft copy Alquran Braille daripada komputer PERTIS secara tidak sah. Walhal individu berkenaan langsung tidak terlibat dengan penyalinan soft copy Alquran Braille berkenaan. Individu berkenaan juga tidak terlibat langsung ketika soft copy berkenaan masih di tahap pembetulan. Setakat yang saya maklum, keterlibatan individu berkenaan hanyalah menghadiri mesyuarat-mesyuarat tertentu dengan pihak-pihak tertentu bagi mewakili PERTIS ketika itu bilamana perbincangan mengenai Alquran Braille diadakan. Jika individu berkenaan berpendapat, dia juga turut berhak untuk menyedut soft copy Alquran Braille daripada komputer PERTIS hanya semata-mata dia adalah pemimpin atasan PERTIS, bagi saya pendapat itu adalah salah sama sekali. Bahkan jika kewajaran itulah yang dipegang, maka individu berkenaan adalah orang yang tidak amanah dan tidak bermoral.

Sudah beberapa kali saya nyatakan, jika mana-mana pihak telah berjaya menghasilkan soft copy Alquran Braille sebagaimana kaedah penyalinan yang telah dilakukan oleh Tuan Haji Muhammad Lee, maka saya memberi jaminan, saya, Tuan Haji Muhammad Lee dan PERTIS langsung tidak ada masalah dan halangan untuk bekerjasama dengan pihak berkenaan untuk apa tujuan sekalipun. Tetapi apabila kita bekerjasama dengan pihak yang melakukan pencurian, kita sebenarnya telah menghalalkan pencurian yang telah dilakukan.

Kepada mana-mana pihak yang telah dipelawa untuk bekerjasama dengan mana-mana golongan yang telah melakukan pencurian atau penipuan, saya syorkan agar lakukanlah solat istikharah terlebih dahulu sebelum menerima atau menolak pelawaan berkenaan. Sesungguhnya petunjuk dari Allah adalah yang paling benar dan hakiki. Ingatlah peringatan Allah dalam kitab suci-Nya yang antara lain mafhumnya: “Dan bertolong-tolonganlah kamu pada perkara kebaikan dan takwa, dan jangan sekali-kali kamu bertolong-tolongan pada perkara dosa dan permusuhan” (ayat 3, Al-Ma’idah, juzuk 6).

Saya sekadar memberikan peringatan dan nasihat semata-mata khususnya kepada mereka yang ingin berkongsi peringatan dan nasihat. “Dan ingat-mengingatilah, maka sesungguhnya peringatan itu amat bermanfaat kepada mereka yang beriman” (ayat 55, Az-Zariat, juzuk 27).

Saya tidak khuatir kalau kena saman di dunia ini, tetapi saya sangat takut dan amat gerun jika Allah saman saya di akhirat nanti.

No comments: