Tuesday, May 17, 2011

Menghadiri Ceramah Ustaz Zawawi Anjuran PERTIS

Petang tadi, saya telah berkesempatan menghadiri satu ceramah yang telah disampaikan oleh Datuk Ustaz Mohd Zawawi Yusuf. Ceramah berkenaan adalah anjuran Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Ceramah berkenaan telah berlangsung bertempat di dewan utama, Kompleks Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB) di Brickfields, Kuala Lumpur.



Sebelum ceramah bermula, saya selaku Yang Dipertua PERTIS telah menyampaikan sedikit ucapan alu-aluan.



Selepas itu, kumpulan nasyid Al-Raudhah pula mengambil giliran dengan mempersembahkan dua buah lagu. Kumpulan ini merupakan kumpulan nasyid yang berada di bawah naungan PERTIS. Selepas itu baru tiba giliran Datuk Zawawi menyampaikan ceramahnya.

Datuk Mohd Zawawi merupakan seorang pendakwah bebas. Suaranya sering berkumandang dalam program motivasi di Radio IKIM. Beliau juga pernah bertugas sebagai pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sebelum tercebur sepenuh masa selaku pendakwah bebas. Menurutnya, iini kali pertama beliau bersama-sama dengan program yang dianjurkan oleh PERTIS.



Tema ceramah beliau ialah mengenai memperkasakan golongan belia. Kebetulan pula, ceramah beliau merupakan sebahagian daripada aktiviti yang berkaitan belia di bawah anjuran PERTIS. Menurut pendengaran saya serta maklumat daripada sumber yang sangat dipercayai, jumlah yang hadir memang ramai.



Sebagai seorang motivator, Datuk Zawawi mempunyai kaedah yang tersendiri untuk menarik perhatian audiennya. Walaupun cedramah beliau disampaikan secara spontan dan agak santai, tetapi kesan dan mesejnya begitu mendalam sekali. Boleh dikatakan, mereka yang mendengarnya tidak ada rasa bosan apatah lagi mengantuk. Antara kelebihan Datuk Zawawi ketika mengutarakan ceramahnya ialah beliau pandai menarik perhatian audiennya. Beliau sentiasa memastikan agar minda audien yang mendengar ceramahnya sentiasa berada bersama-sama beliau. Demikianlah antara kekuatan Datuk Zawawi selaku penceramah dan juga motivator.

Antara intipati ceramah beliau ialah, Datuk Zawawi menegaskan mengenai kepentingan solat, terutamanya solat yang wajib. Katanya, beliau yang perkasa adalah golongan belia yang sentiasa menjaga akan solatnya. Menurutnya lagi, ramai belia hari ini yang boleh terjebak dengan perbuatan yang tidak bermoral kerana mereka tidak menjaga solat, terutamanya solat wajib.

Selain itu, Datuk Zawawi juga menegaskan kepentingan sifat sabar. Katanya, sifat tersebut harus ada pada setiap orang, apatah lagi golongan belia. Kata Datuk Zawawi lagi, di antara tanda-tanda seseorang itu dikasihi Allah ialah apabila orang berkenaan banyak menerima ujian daripada Allah dan dia bersabar dengan ujian tersebut.



Selanjutnya, Datuk Zawawi juga menekankan tentang kepentingan berdoa. Katanya, bila kita berdoa kita jangan berputus asa apabila kita merasakan Allah tidak mengabulkan doa kita. Menurutnya, ada beberapa sebab mengapa doa kita belum terkabul. Yang penting, kita harus terus berdoa dan juga bersabar.

Bagi saya, Datuk Zawawi memang pandai berceramah. Beliau juga pandai menarik perhatian penonton/pendengarnya.



Di sini, saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan berbanyak terima kasih kepada seluruh hadirin yang telah hadir pada majlis ceramah petang tadi. Kepada yang telah hadir, tentu kalian semua bersetuju dengan saya, iaitu banyak ilmu yang sama-sama dapat kita timba menerusi ceramah yang telah disampaikan oleh Datuk Zawawi tadi.

No comments: