Thursday, May 12, 2011

Minum Petang Bersama MSO

Petang tadi, saya telah berkesempatan untuk minum petang bersama-sama En. Mohd Sayuti Omar (MSO). Saya turut ditemani isteri dan Luqman. Manakala MSO pula ditemani oleh isterinya, Pn. Naimah. Kami minum petang di sebuah restoran yang letaknya tidak jauh dari rumah saya. Bagi kebanyakan orang, minum petang merupakan rutin biasa. Jadi, apa perlu catatan mengenainya dimuatkan ke dalam blog seperti ini?



Pertemuan saya dengan MSO petang tadi telah ditakdirkan ekoran daripada satu tulisan MSO yang telah dipostingkan ke blognya malam tadi. Walau bagaimanapun, saya lebih melihatnya sebagai asbab semata-mata. Hal ini demikian kerana perbualan kami lebih banyak menyentuh isu-isu semasa terutamanya yang berkaitan politik. Saya bukannya hendak berpolitik, tetapi sekadar memenuhi rasa ingin tahu saya dalam beberapa perkara yang berkaitan politik semata-mata.

Mengenai tulisan MSO yang bertajuk “Warkah Biru Yang Membangga Dan Mengharukan Jiwa”sebagaimana yang tersiar dalam blognya pada 11 Mei (semalam), setelah membacanya, saya dapat mengagak siapa penulis warkah berkenaan. Agakan saya berdasarkan beberapa kriteria mengenai penulis warkah berkenaan seperti sedang membuat phD; menjadi pensyarah sambilan; pernah mendapat tajaan pengajian daripada KPT dan sebagainya. Lalu tengah hari tadi saya telah menghubungi orang yang saya rasa merupakan penulis warkah berkenaan.

Usaha saya tidak sia-sia. Saya memang kenal dengan penulis warkah berkenaan. Beliau turut mengakui bahawa warkah berkenaan memang beliau yang menulisnya. Selepas mendapat penerangan daripada rakan saya itu, maka terongkailah beberapa teori yang muncul ekoran daripada tersiarnya tulisan MSO sebagaimana di atas.

Sambil menjamu selera, saya menerangkan kepada MSO mengapa kos perbelanjaan bagi golongan cacat penglihatan yang sedang melanjutkan pengajiannya di peringkat pasca siswazah lebih tinggi daripada biasa. Barang diingat, hampir kesemua bahan kajian bertulis bukan dalam bentuk Braille. Oleh itu, penuntut cacat penglihatan seperti rakan saya itu memerlukan seseorang yang berpenglihatan untuk membantunya. Keperluan sedemikian tidak akan mampu dipenuhi tanpa dana yang mencukupi. Di samping itu, golongan penuntut berkenaan juga turut memerlukan peralatan lain seperti komputer, alat perakam, alat pengimbas (scanner), dan macam-macam lagi. Selain itu, kajian yang sedang dilakukan juga memerlukan seseorang penuntut itu bergerak ke sana dan ke mari. Itu juga memerlukan dana yang besar. Untuk melancarkan pergerakan, kalau sekadar dengan bas memang tidak memadai.

Saya masih ingat lagi, sewaktu saya menuntut di Universiti Malaya sekitar 20 tahun dahulu, bilik saya bukan dipenuhi oleh buku-buku, tetapi dipenuhi dengan ratusan pita kaset. Bagi rakan yang hanya datang ke bilik saya sekali-sekala, mereka akan membuat persepsi awal iaitu saya suka mendengar lagu. Sebenarnya apa yang terkandung dalam pita kaset berkenaan ialah rakaman bahan pengajian saya seperti buku-buku, artikel daripada pelbagai sumber dan sebagainya.

Pun begitu, mungkin yang menjadi persoalan bagi sesetengah pihak ialah jumlah perbelanjaan keseluruhan yang dikemukakan oleh rakan baik saya itu sebagaimana yang tersiar dalam tulisan MSO.

Peluang yang ada bersama MSO turut saya gunakan dengan mengemukakan beberapa persoalan mengenai tulisan-tulisan beliau yang lain. Alhamdulillah penjelasan yang saya terima memang memuaskan.



Di samping itu, kami juga turut bertukar-tukar pandangan mengenai isu semasa sama ada isu sesebuah gerakan siasah, kepimpinan tokoh-tokoh tertentu dan sebagainya. Selain mudah untuk diajak berbicara, bagi saya, MSO juga seorang yang berpandangan terbuka, terbuka untuk menerima pandangan orang lain dan tidak kedekut pengetahuan.

Kata orang tua-tua, berkawan biar seribu. Sebab itulah juga, saya ingin berkawan dengan sesiapa sahaja yang sudi berkawan dengan saya.

Ada lagi ke orang yang akan menyenaraikan saya dan blog ini sebagai penyokong pembangkang?

No comments: